Home Blogs Ondernemers krijgen hartkloppingen als de telefoon gaat

Ondernemers krijgen hartkloppingen als de telefoon gaat

254
DELEN

Bel jij nog wel eens een klant? Als je deze vraag met ‘ja’ kunt beantwoorden dan is dit al heel wat. Als wij je dan vragen of je dit kunt doen in vol zelfvertrouwen en zonder spanningen, wat zou dan je antwoord zijn? Onderzoek heeft laatst aangetoond dat een groot deel van de ondernemers moeite heeft met telefoongesprekken.

We laten werk lopen

Het onderzoek toont aan dat maar liefst 4 op de 5 ondernemers wel eens werk laat lopen omdat ervoor gebeld moet worden. Op social media worden ondernemers vaker genoemd wanneer iemand vraagt om een professional. Het is dan dus de bedoeling dat de ondernemers die getagd worden telefonisch contact opnemen om een voorstel te doen. 4 op de 5 ondernemers doet dit niet en laat zo een opdracht lopen. Zonde, want soms gaat het toch wel om grotere klussen. Het feit dat er telefonisch contact opgenomen moet worden zorgt ervoor dat ondernemers het liever voorbij laten gaan.

Zelf bellen is een drama

Het blijkt dat ondernemers het tegenwoordig erg lastig vinden om de telefoon op te pakken en iemand te bellen. Dit is nog lastiger wanneer de andere persoon niet weet dat er gebeld gaat worden. Ondernemers willen dus een belafspraak hebben, zodat zij zeker weten dat zij niet worden afgewezen. Zelfs met een belafspraak staat het zweet al snel in de handen en op de rug. Mailen is tegenwoordig dé manier van communiceren. We weten precies wat we moeten typen naar klanten of prospects, maar we weten gewoonweg niet wat we tegen ze moeten zeggen.

Veel ondernemers nemen de telefoon niet op

Van alle ondervraagde ondernemers geeft 1 op de 5 aan dat de telefoon gewoon niet opgenomen wordt wanneer er wordt gebeld. Men besluit liever om de betreffende klant achteraf een mail of een sms te sturen met een excuus. Daarbij geeft 13 procent van de ondervraagden aan dat er bewust is gekozen om geen voicemail in te stellen uit angst dat er wordt verzocht om even terug te bellen. Dit alles komt voort uit een telefoonfobie waar steeds meer ondernemers mee te maken krijgen.

Ruim 50 procent heeft telefoonangst

Van alle ondernemers heeft ruim 50 procent in meer of mindere mate te maken met telefoonangst. Bij de ene persoon uit dit zich door enkel te willen bellen wanneer hier een duidelijke afspraak over gemaakt is en bij de ander uit dit zich in gewoon nooit opnemen en niet terugbellen. Dit is natuurlijk afhankelijk van hoe sterk de angst aanwezig is. Het feit dat het aantal ondernemers met telefoonfobie groeit heeft te maken met de toenemende mate waarin we digitaal communiceren. Voor ondernemers die te maken hebben met lichte telefoonangst is het aan te raden om bewust vaker de telefoon te pakken in plaats van de mail aan te spreken. Voor ondernemers met matige tot ernstige telefoonangst is een speciale therapie raadzaam.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here