Home Blogs New Retail: ook interessant voor jouw onderneming?

New Retail: ook interessant voor jouw onderneming?

52
DELEN

Het was Jack Ma, de oprichter van de Alibaba Group, die het concept “New Retail” introduceerde. In Nederland is het concept misschien nog ongewoon, maar in China springen steeds meer ondernemingen op deze verzoenende kar. Vooral ondernemingen die consumentenproducten verkopen, blijken er dan ook de voordelen van te plukken. Wat is het nu eigenlijk net, die ‘New Retail’? Hoe werkt het? Heeft het ook in Nederland slaagkans? Wij beantwoorden enkele van de meest prangende vragen.

Wat is New Retail?

New Retail combineert zowel de online- als offlineverkoop en doet dat met een dynamisch model. E-commerce speelt bijvoorbeeld een belangrijke rol, maar het gaat echter ook veel verder dan dat. Hierbij is het niet de consument die zich naar het product dient te verplaatsen, maar het product dat de consument centraal plaatst en dit op ieder moment van de dag en ongeacht waar de consument zich bevindt. Volgens die visie hoeven online en offline retail niet met elkaar te concurreren, integendeel: ze kunnen elkaar aanvullen. New Retail is dan ook een dynamisch model waarbij de online belevenis wordt geïntroduceerd in de offline belevenis en vice versa, om zo de voordelen van beide werelden optimaal te benutten.

De online belevenis introduceren in de offline wereld

In het New Retail-model zal men de online voordelen ook in de fysieke winkel introduceren.

Een eerste online voordeel is bijvoorbeeld de eenvoudige levering. Toch is dat niet voor alle producten geschikt. Voeding wil je misschien eerst eens proeven, parfum wil je eerst ruiken en dat kleedje wil je echt eerst passen. Maar waarom zou je nadien ook alles mee moeten sleuren naar kantoor, op de trein of naar die leuke date die op jou wacht? Via een winkelscherm of applicatie laat je de producten gewoon bij jou leveren wanneer het voor jou past. En wanneer je die broek echt mooi vindt maar hij niet in jouw maatje beschikbaar is? Ook dan kan je gewoon het geschikte maatje meteen in de winkel bestellen.

Een tweede online voordeel is dan weer het ontbreken van wachtrijen en de eenvoudige afrekenmode. Ook hier geldt hetzelfde: waarom niet gewoon alles scannen en afrekenen op jouw smartphone? Lange winkelrijen zijn echt zo passé. Hier gaan we nog een stuk verder dan de zogenaamde zelfscankassa’s die we steeds vaker in supermarkten zien opduiken. Snel betalen met jouw smartphone, alles laten leveren of meteen in de parking de bestelde producten ophalen, dat is New Retail. Gedaan met alles nog even uit de winkelkar te nemen, in te laten scannen door de kassierster om het nadien weer op te bergen. Geef toe: efficiënt is dat in een digitaal tijdperk toch helemaal niet meer?

Uiteraard hebben we het ook over de uitgebreide productbeschrijvingen die op het internet terug te vinden zijn. In de winkel wil je echt niet de kleine Nederlandstalige lettertjes zoeken en ze met een vergrootglas lezen. Ook hier zou de consument het product gewoon moeten kunnen inscannen om zo productbeschrijvingen, tips, advies en eventuele demonstratievideo’s te aanschouwen. Het product komt zo naar de consument op het moment dat hij of zij dat wilt. Uiteraard kan de consument na de aankoop gewoon een review achterlaten voor andere gebruikers. Dat is net zo fijn.

De offline belevenis in de online wereld

Het New Retail-model combineert echter ook de voordelen van de offline belevenis met die van de online wereld. Enkele eenvoudige concepten bestaan al: online shoppen en het afhalen op een moment naar keuze. Toch gaat New Retail nog een stapje verder. Zo kan je bijvoorbeeld online een kleedje kiezen om het nog dezelfde avond in een winkel naar keuze uit te proberen. Zo weet je steeds dat het kleedje voorradig is. Bovendien kan je ‘m meteen aandoen voor die zakelijke lunch. Extra handig, toch?

Ten tweede zullen de offline winkels zich eveneens op de online markt focussen. Dit door de offline winkel ook als distributiecentrum te gebruiken om sneller lokale leveringen te verrichten. Waar men momenteel snel een winkel binnenwandelt om meteen met een parfum naar keuze buiten te wandelen, zou ook online retail even snel moeten kunnen leveren. Dat kunnen ze enkel door de distributiecentra steeds plaatselijker te situeren en te integreren in het bestaande winkelnetwerk. Dit moet overigens ook andersom kunnen gebeuren: waarom het herroepingsrecht per post uitvoeren als de leverancier het ook gewoon opnieuw kan ophalen en met jou kan afrekenen?

Tot slot zal de offline belevenis aan de online belevenis bij dienen te dragen. Zo zal men in de offline winkels weten wat consumenten in de regio vaak kopen. In de online winkel worden die producten dan ook als eerste weergegeven. Zij zijn voor de consument immers interessanter. Ook hier zal echter het omgekeerde gebeuren: waar men online veel interesse voor vertoont, zal men ook offline sneller terugvinden. Door het automatiseren van inkopen en het grondig verwerken van gegevens, zullen lokale winkels steeds beter aansluiten bij hun lokaal doelpubliek. Zo weet iedereen dat de winkels hebben wat zij willen: de producten komen eindelijk ook echt naar de consument.

Vooral voor grote spelers en leveranciers

In China zijn consumenten helemaal gek van New Retail. Op grote schaal is het echter een stuk moeilijker te implementeren in de Nederlandse retailwereld. Het heeft immers heel wat voordelen, maar er zijn ook nadelen aan verbonden. Over het algemeen gaat het over schaalvoordelen versus extra kostenposten, waardoor New Retail nog steeds het voorrecht blijft van de grotere ketens die het initiatief dienen te nemen. Het zullen dan ook grossiers en groothandelsbedrijven zijn die applicaties dienen te ontwikkelen waar hun klanten (de kleinere winkels) gebruik van kunnen maken. Een extra service waardoor steeds meer klanten voor die handelaar zullen kiezen.

Is het interessant voor jouw onderneming? Daar zijn we zeker van. Is ieder aspect ervan even interessant voor jouw onderneming? Waarschijnlijk niet. Kan je als kleine onderneming op je eentje New Retail vormgeven? Nee, dat zeker niet.  Uiteraard kan je wel stappen zetten om te bouwen aan een wereld waar online en offline retail elkaar ontmoeten. Misschien toch eens vriendelijk informeren of jouw groothandelaar geen plannen heeft?

DELEN
Vorig artikelWat is een virtual data center
Volgend artikelVeiligheid op het werk: 6 tips
Geboren en getogen Belg, met een grote interesse in Nederbelgisch fiscaal- en ondernemingsrecht. Tevens oprichter van juridisch adviesbureau Rilegal en de juridische nieuwsdienst Rechtenkrant. De ingewikkelde juridische wereld vertalen naar "mensentaal", dat is mijn passie.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here