Netwerken op social media behoort tegenwoordig tot de meest gebruikte strategieën als het gaat om het werven van klanten en het vinden van prospects. Veel bedrijven netwerken elke dag op social media en het levert hen ook veel op. Dit zijn de bedrijven die het netwerken goed aanpakken, volgens een doordacht plan.
Slimmer online netwerken
Natuurlijk zijn er ook bedrijven die dagelijks netwerken op social media en hier totaal geen voordeel uithalen. Er wordt dan al snel gezegd dat netwerken op de sociale netwerken niet werkt, maar in feite ligt dit aan het bedrijf en niet aan de sociale kanalen. Wanneer je effectief wilt netwerken op social media, dan is het belangrijk om het slim aan te pakken. Wij hebben 5 praktische tips voor je die jij kunt gebruiken als jij effectief wilt netwerken op social media.
1. Maak er geen ‘moeten’ van
Netwerken om het netwerken. Het komt te veel voor. Bedrijven zetten een vaste medewerker in die de hele dag moet netwerken, met de nadruk op ‘moet’. Daar wordt de medewerker immers voor betaald. Dit is niet de bedoeling. Wanneer je gaat netwerken omdat het moet, dan kun je het eigenlijk wel vergeten. Je gaat dan op de verkeerde manier aan de slag met het netwerken. De geforceerde houding doet je eerder kwaad dan goed.
2. Stel vast wie je zoekt
Als je geen doelgroep hebt, dan weet je ook niet hoe de deze het best kunt bereiken via social media. Zorg er dus voor dat je eerst weet wie je wilt spreken voordat je aan de slag gaat. Je kunt niet zoeken naar iets als je niet weet wat het is. Je kunt dus ook niet zoeken naar mensen als je niet weet wie deze mensen zijn. Zoek uit wie er tot je doelgroep behoren. Als je weet met welke mensen je wilt netwerken, dan kun je de route gaan uitstippelen om deze mensen te bereiken op social media.
3. Maak je doelen helder
Netwerken is niet zomaar een gesprekje aangaan op social media om eens te vragen hoe het met de ander gaat. Je bent niet in de kroeg! Effectief netwerken via social media draait om het voeren van effectieve gesprekken via social media. Natuurlijk kun je interesse tonen in hoe het met de ander gaat, graag zelfs, maar maak dit niet het hoofdonderwerp. Zorg dat je weet wat jij met het netwerken wilt bereiken. Je kunt dan gaan werken aan een plan om dit ook daadwerkelijk met je social media gesprekken te bereiken.
4. Speel in op oplossingen
Welke oplossingen kan jouw bedrijf bieden? Wie zijn de mensen die problemen hebben die met de betreffende oplossingen kunnen worden weggenomen? Dit moet een hoofdgedachte zijn. Een fout die veel bedrijven maken is het netwerken op basis van de problemen die er bestaan in plaats van op basis van de oplossingen die er kunnen worden geboden. Dit is een groot verschil. Je kunt het best eerst vaststellen of de betreffende persoon daadwerkelijk een probleem heeft dan jij vanuit jouw bedrijf kunt oplossen. Is dit het geval? Dan richt je het gesprek direct op de oplossing en blijf je niet ‘hangen’ in het probleem. Is dit niet het geval? Dan is het netwerken met deze persoon waarschijnlijk zinloos. Je kunt geen oplossing bieden als er geen probleem is.
5. Actief vóór de schermen
Netwerken doen we veelal achter de schermen op social media. Dit wil zeggen dat we het gesprek aangaan via Facebook Messenger of via privéberichten op LinkedIn. Dit is helemaal prima! Helaas is het zo dat veel bedrijven die veel achter de schermen communiceren vergeten dat er ook vóór de schermen gecommuniceerd moet worden. Het is nodig om eens een Facebook update te plaatsen of een blog op LinkedIn. Dit zorgt voor meer betrokkenheid en daar kun je tijdens het netwerken achter de schermen ook je voordeel mee doen.