Jij bent van plan met je bedrijf ook pakketjes naar het buitenland te gaan versturen. Een goede keuze, want er is geen manier om sneller te groeien in bestellingen dan door deze stap te nemen! Maar, het vereist wel een goede voorbereiding. Er zijn namelijk verschillende dingen die anders gaan in het buitenland dan dat je hier in Nederland gewend bent. We benoemen drie van deze verschillen!
1. Zichtbare pakbon
In Nederland zijn we erg gediend op privacy, wat automatisch betekent dat de pakbon van een bestelling in de doos of in het pakketje zelf wordt geplaatst. Als jij met je pakketje de grens oversteekt, is dit niet langer hoe je het moet doen. Sterker nog, de kans dat jouw pakketje niet door het sorteercentrum komt zonder opengemaakt te worden, is erg groot. Elk land wil namelijk graag weten wat het land binnenkomt. Als dit niet op de buitenkant staat aangegeven, zullen ze in het pakketje gaan zoeken om het te vinden. Dit is natuurlijk allemaal vanuit een standpunt van veiligheid, maar het kan er ook voor zorgen dat jouw pakketje minder mooi aankomt dan je zelf had gehoopt. Dus, plak de pakbon in een envelop op de buitenkant, zodat je zeker weet dat je goed zit.
2. Cultuurverschillen
Een pakketje is slechts een pakketje, toch? Veel bedrijven denken dat cultuurverschillen niet iets is om in acht te nemen wanneer ze alleen pakketjes naar het buitenland sturen, zonder daar een vestiging te openen. Dit is niet waar! Je pakketje is namelijk op zich al een vorm van communicatie, wat betekent dat de ontvanger hier een opvatting over kan hebben. Allereerst is het aannemelijk dat de ontvanger een andere taal spreekt. Wanneer je een retourbon, of simpelweg een verwelkomingsbrief wil toevoegen, is het dus belangrijk dat deze in de juiste taal geschreven is. Daarnaast is de tone-of-voice heel belangrijk: waar het ene land houdt van een informele aanpak, is dat in een ander land bijna een belediging. Lees je dus goed in, want je wil geen onbedoelde boodschappen overbrengen.
3. Leverancier
In Nederland hebben we al te maken met een tal van verschillende leveranciers, laat staan hoeveel er wel niet zijn op internationaal niveau! Hoewel het veelal dezelfde leveranciers zijn, is het wel goed om na te gaan welke leverancier het beste past bij welk land. Zo is in Nederland PostNL snel een logische keuze, maar kom je hiermee niet verder dan de Benelux. Wil jij één leverancier voor de hele wereld, dan denk je snel aan DHL. Verstuur jij voornamelijk naar Scandinavië, dan is het juist weer goed om Budbee te overwegen. Enorm veel verschillende leveranciers dus, die bijdragen aan de tevredenheid van de klant en dus goed zijn om ook mee te nemen in jouw besluiten.
Heb je hulp nodig met het uitzoeken van de perfecte leverancier voor jouw bedrijf? Door op www.shops-united.nl een account aan te maken, kies jij voor een tussenpartij die gemakkelijk de perfecte leverancier vindt voor jouw bedrijf, voor zowel Nederland als de rest van de wereld. Neem gelijk een kijkje!