Home Blogs Moderne middelen die webshops gebruiken voor een hogere omzet

Moderne middelen die webshops gebruiken voor een hogere omzet

6543
DELEN

Een webshop die meer omzet wil genereren, kan dit op grofweg drie manieren doen. Zo kan worden getracht om de naamsbekendheid van de webshop te vergroten, om meer bezoekers met concrete interesse in de aangeboden producten naar de webshop te lokken of om het percentage van de websitebezoekers dat daadwerkelijk iets koopt (het zogeheten conversiepercentage) toe te laten nemen. Deze drie methoden hangen samen met de drie stappen waar een aankoopproces uit bestaat: de constatering dat je een bepaald product nodig hebt (see-fase), de beslissing binnenkort dit product aan te schaffen (think-fase) en de daadwerkelijke aanschaf (do-fase). Een webshop die een hogere omzet nastreeft, wil klanten bij elke fase beïnvloeden, om zo de kans dat de klant het product bij de webshop aanschaft zo groot mogelijk te maken. Hiervoor staat een webshop tegenwoordig een breed scala aan middelen ter beschikking. Wat zijn de beste middelen voor elke fase?

See-fase en think-fase beïnvloeden: SEO en SEA

Om de naamsbekendheid van een webshop te vergroten, is bijvoorbeeld de inzet van sociale media zoals Twitter of Facebook een geschikt middel. Zoekmachines zijn echter nog steeds veel populairder bij mensen die informatie over producten willen inwinnen of online verkoopplaatsen zoeken. Om deze reden proberen webshops hun site zo in te richten dat zij bij bepaalde zoektermen zeer hoog scoren in de Google-zoekresultaten. Dit wordt ook wel search engine optimization (SEO) genoemd. Het duurt echter doorgaans enige tijd voordat SEO zijn vruchten afwerpt. Voor sneller resultaat, kan ook voor search engine advertising (SEA) worden gekozen. SEA houdt in dat je voor bepaalde zoektermen een advertentieplek bovenaan de Google-zoekresultaten koopt. Op deze manier weet je zeker dat jouw webshop in het oog spring bij mensen die op een bepaalde term zoeken. Voor een optimale SEA is het van belang dat je goed nadenkt over de specifieke zoektermen waarbij je de advertenties wil plaatsen, het totale budget dat je hieraan wil besteden en de exacte tekst en vormgeving van de verschillende advertenties.

Act-fase beïnvloeden: affiliate marketing

Heb je eenmaal een grote naamsbekendheid en veel bezoekers op je website, dan wil je uiteraard dat dit ook leidt tot meer verkopen. Eén van de manieren om het conversiepercentage te vergroten, is e-mail marketing waarbij e-mails met bijvoorbeeld informatie over nieuwe producten in de webshop worden verstuurd aan mensen die eerder hun e-mailadres aan de webshop hebben verschaft. De impact van een dergelijke campagne kan echter tegenvallen, zodat steeds vaker voor affiliate marketing wordt gekozen. Bij affiliate marketing zijn, zoals toegelicht op Wikipedia, drie partijen betrokken: adverteerders, affiliates en affiliatenetwerken. De adverteerder is de webshop die probeert zijn omzet te vergroten door samen te werken met partners (zogeheten affiliates) die in ruil voor een vergoeding trachten om extra verkopen te genereren voor de webshop. De vergoeding loopt via een affiliatenetwerk dat ook bijhoudt hoeveel verkopen via een bepaalde affiliate worden gerealiseerd. De affiliate genereert deze verkopen door bijvoorbeeld een advertentie op de eigen website te plaatsen waarin de producten van de adverteerder/webshop worden aanbevolen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here