In 2017 meldde KPN dat de markt voor vaste telefonie voor een groot deel over is gestapt naar de innovatieve manier van bellen, via het internet. Komt hiermee dan daadwerkelijk een einde aan de traditionele telefoondiensten zoals bellen via de vaste lijn? Waarschijnlijk niet want KPN heeft ook toegegeven dat een grote groep Nederlanders trouw gebruik blijft maken van de vaste telefoon. Het is dus voorlopig nog niet denkbaar dat de vaste telefonie verdwijnt.
Vaste telefonie ouderwets?
Vaste telefonie kent vele voordelen, vandaar dat een grote groep Nederlanders hier nog steeds gebruik van maakt. De vaste lijn is zeer betrouwbaar en dus een zekere keuze. Tevens is de bereikbaarheid goed te optimaliseren voor wie gebruik maakt van deze variant van telefonie.
Misschien wel het grootste voordeel van vaste telefonie is dat het nummer van de telefoon een vertrouwd gevoel opwekt bij degene die het gesprek ontvangt. Het percentage van de mensen die de telefoon opneemt wordt hierdoor dus mogelijk vergroot. Ook is vaste telefonie enorm goed in kaart gebracht, waardoor het communicatiemiddel bij veel bedrijven niet meer weg te denken is.
Is mobiele telefonie al goed genoeg ontwikkeld?
Mobiele telefonie kent vele voordelen vergelijken met vaste telefonie, echter kent de innovatieve manier van communiceren ook nog enkele kinderziekten. Steeds meer mensen maken gebruik van mobiele telefonie, de flexibiliteit hiervan speelt een grote rol. Zo werken steeds meer mensen buiten het kantoor, via mobiele telefonie is het mogelijk om overal bereikbaar te blijven.
De kosten voor het gebruik van mobiele telefonie zijn lager dan die van de vaste lijn. Bij de vaste lijn betaal je zowel voor het bellen, als voor het abonnement waar je aan vastzit. Bij mobiele telefonie betaal je alleen voor de belminuten die je afneemt. Hierdoor is mobiele variant in veel gevallen een stukje goedkoper. Door een sim only abonnement af te sluiten kun je een telefoon zowel privé als zakelijk gebruiken. Ook is het mogelijk om met een zakelijk sim only abonnement onderling gratis te bellen. Gebruik maken van het beste sim only abonnement kent dus vele voordelen voor het personeel.
Wat is de beste optie?
De beste optie verschilt per bedrijf. Een bedrijf dat alleen vanaf een vaste locatie werkt is wellicht beter af met vaste telefonie. Zodra er werknemers zijn die buiten het bedrijfspand werken kan het verstandig zijn om gebruik te maken van mobiele telefonie.
Een derde optie is om gecombineerd gebruik te maken van beide soorten. Op deze manier kun je gebruiken maken van de voordelen van de beide varianten van communicatie. Let echter wel op de integratie hiervan, wanneer de systemen niet goed samenwerken werkt het gebruik hiervan averechts.