Millennials hebben tegenwoordig de voorkeur bij veel grote Nederlandse bedrijven. De millennials, die ook wel bekend staan als Generatie Y, kunnen volgens deze bedrijven meer betekenen in de groei van de ondernemingen dan andere werknemers. Dit zorgt ervoor dat veel ondernemingen actief op zoek gaan naar millennials, al blijken deze in de praktijk nog niet heel erg makkelijk te vinden.
Twintigers en dertigers
Millennials zijn mensen die zijn geboren tussen 1981 en 2000. Bedrijven die op zoek gaan naar deze millennials zoeken over het algemeen naar twintigers en dertigers die hoger opgeleid zijn. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat deze personen, de millennials, meer creatieve kwaliteiten hebben dan mensen die niet kunnen worden gezien als millennials. De groep twintigers en dertigers met een hogere opleiding zijn ook meer gefocust op het ontwikkelen van een goede carriere en halen veel uit de kast om aan de top te komen. Tot slot is deze groep veel handiger met de moderne technologie dan de groep veertigers, bijvoorbeeld.
Veel millennials op LinkedIn
LinkedIn is natuurlijk hét sociale netwerk voor professionals en ook hier zijn de millennials in grote aantallen te vinden. We hebben het over zo’n 86 miljoen millennials die een actief profiel op LinkedIn hebben. Vaak zijn ze ook te herkennen aan de statements die terug te vinden zijn in de profielen. Zo willen zij snel carrière maken en zoeken zij naar uitdagingen waarmee zij écht iets kunnen bereiken en ook écht iets kunnen betekenen. Het zijn geen mensen die lang in eenzelfde baan vast willen blijven zitten, want zij blijven zoeken naar nieuwe mogelijkheden om zich verder te ontwikkelen. Ontwikkeling is dan ook belangrijker dan een vaste baan voor de komende veertig jaar.
Verschillende millennials
Er zijn verschillende millennials te vinden. Op de eerste plaats zijn er de LYFPreneurs, die zich ambitieus opstellen, hard werken en met innovaties aan de slag gaan om een vooruitstrevend bedrijf op te richten. Dan zijn er de BetaBlazers, die bekend staan om het verzamelen van kennis, de focus op kwaliteit en de vooruitstrevende manier van denken. Er zijn de TrendNetters, die voortdurend online te vinden zijn, die worden gedreven door de feedback die zij ontvangen en altijd zoeken naar een vorm van erkenning. Tot slot zijn er de AlterNatives, die technologisch bijzonder hoog onderlegd zijn, maar daarnaast ook stil en introvert zijn. Deze ‘eenlingen’ onder de millennials zijn erg aan hun privacy gehecht.
Moeilijk aan te nemen
Bedrijven willen millennials binnenhalen, zodat zij gebruik kunnen maken van hun unieke talenten. Ondanks dat er miljoenen te vinden zijn op LinkedIn blijkt het toch heel lastig voor ondernemingen om de millennials binnen te halen. Dit heeft vooral te maken met het feit dat millennials zelf veeleisend zijn en niet zomaar voor ieder bedrijf willen gaan werken.