Start je een eigen onderneming? Daar komt veel bij kijken. Zo moet je bijvoorbeeld een naam voor je bedrijf bedenken en je inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Maar met alleen een handelsnaam ben je er nog niet. Het merk waarmee jij je producten of diensten op de markt zet, is namelijk net zo belangrijk. Om te zorgen dat de merknaam jouw eigendom wordt en om je bedrijf te beschermen tegen inbreuk en misbruik, moet je je merknaam registreren. In dit artikel vertellen we je er alles over.
Merknaam registreren? Eerst een unieke naam
Een succesvolle onderneming begint met een sterke merknaam. Hiermee geef je je bedrijf een gezicht, creëer je een unieke identiteit ten opzichte van de concurrentie en zorg je voor herkenbaarheid voor de consument. Zeker wanneer jouw product of dienst nagenoeg hetzelfde is als dat van de concurrent, kan de merknaam meerwaarde bieden. Een goede merknaam schiet raak, schept duidelijkheid en ligt lekker in het gehoor.
Soorten merken
Er bestaan verschillende soorten merken. De meeste merken zijn woordmerken, beeldmerken of een combinatie van beide. Als de naam op zichzelf een onderscheidend merk is, dan kun je het woord als merknaam registreren. Denk aan de merken Nike, Mac Donalds en Levi’s. Bij een beeldmerk gebruik je juist geen tekst, naam of letters maar alleen grafische elementen. De Swoosh van Nike en de krokodil van Lacoste zijn hier voorbeelden van. Er bestaan ook woordbeeldmerken: dit zijn combinaties van woorden en grafische elementen. Een mooi voorbeeld hiervan is het woord WNF in combinatie met het beeld van de panda.
Het belang van een merknaam registreren
Het is belangrijk om bovenstaande elementen vast te leggen, zodat niemand anders onder jouw merknaam kan handelen. Een merknaam registreren, is de enige manier om een merk te beschermen tegen copycats en meelifters. Zonder merkregistratie heb je geen merkrechten. Dit betekent dat jouw productnaam, bedrijfsnaam en/of logo klakkeloos overgenomen kunnen worden door derden en dat zij uit jouw naam kunnen handelen. Laat je je merknaam registreren? Dan heb jij het exclusieve recht om jouw merknaam en/of logo te gebruiken en is het juridisch gezien jouw eigendom.
Een bijkomend voordeel van eigenaarschap is dat je merkwaarde opbouwt en het merkrecht kunt verkopen. Als je ooit een mooi aanbod voor je bedrijf krijgt, omdat het merk zo sterk is, kun je deze mede door de merkregistratie goed verkopen. Bovendien mag je het ® symbool van ‘registered trademark’ gebruiken. Dat straalt professionaliteit en betrouwbaarheid uit naar de consument.
Merknaam registreren: zo verloopt het proces
Wil je je merknaam registreren? Laat dan eerst de merkenregisters met betrekking tot het betreffende land checken: hierin staan alle geregistreerde merknamen. Als er geen identieke of soortgelijke naam voor identieke en/of soortgelijke producten en/of diensten tussen staat, kan je een registratieverzoek indienen bij bijvoorbeeld het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP). De officiële merkeninstantie gaat na of jouw merknaam voldoet aan een tal van voorwaarden. Zo wordt gecontroleerd of de naam onderscheidend genoeg is, niet te beschrijvend is en niet misleidend of in strijd met de openbare orde is.
Bescherm je merk: schakel professionals in
Voldoet jouw merknaam aan alle voorwaarden én maken bestaande merkhouders geen bezwaar? Dan wordt de merknaam geregistreerd. Gedurende een periode van minimaal 10 jaar heb jij het alleenrecht op het gebruik van jouw merknaam en ben je er zeker van dat niemand anders aan jouw merk mag komen. Wel is het je eigen verantwoordelijkheid om je merk te beschermen. Je moet alert zijn op inbreukmakers en bezwaar maken indien nodig. Handig is om al voor de merknaam registreren een bedrijf in te schakelen die de aanvraag en merkbewaking uit handen neemt. Zo is de kans het grootst dat jouw merkaanvraag wordt geregistreerd en is jouw naam goed beschermd.