Adverteren via Google Ads en social media is een manier om verkeer naar je website te genereren en ervoor te zorgen dat websitebezoekers converteren. Maar wat doe je als je allerlei advertenties hebt maar er worden geen aankopen gedaan op je website? Vaak ligt dit aan de website zelf. Hoe kun je je website optimaliseren voor conversie? Als je wilt weten hoe je dat kunt doen, lees dan verder.
Wat is conversie optimalisatie?
Conversie optimalisatie betekent dat je je website zodanig inricht dat de kans groter wordt dat websitebezoekers ook aankopen doen op je website. Bij een conversie gaat het niet altijd alleen om aankopen op je website. Soms zijn conversies bijvoorbeeld ook inschrijvingen voor een nieuwsbrief of het aanvragen van een whitepaper of factsheet. Het hangt er helemaal vanaf wat jouw doel is. Conversie optimalisatie voor je website of webshop kun je eventueel laten doen door een bureau of freelance specialist.
Interessante content voor verhogen van conversie
Wanneer je wilt verkopen gaat het om een goed verhaal. Wie ben je, wat maakt jouw product of dienst zo aantrekkelijk en onderscheidend en voor wie doe je het? Zorg ervoor dat de interesse wordt gewekt bij bezoekers met je content. Content die de bezoeker nieuwsgierig maakt dus! Maak ook duidelijk wat de USP’s zijn zodat bezoekers weten welke waarde je écht toevoegt. Gebruik vooral pakkende en overtuigende teksten die de bezoekers overtuigen om tot actie over te gaan. Benoem bijvoorbeeld het probleem waar een bezoeker mee zou kunnen zitten waarvoor jij een oplossing kan bieden.
Gebruik CTA’s voor conversie optimalisatie
De bezoekers die converteren zijn vaak nieuwe bezoekers, omdat terugkerende bezoekers vaak al voor jouw website hebben gekozen. Om de conversie te verbeteren gebruik dan duidelijke call to actions (CTA). Houd hierbij rekening met de customer journey op je website en het aantal en frequentie van de CTA’s. Probeer ze eenvoudig te houden! Belangrijk is hierbij het testen en optimaliseren van de CTA’s.
Maak het de bezoeker makkelijk
Zorg ervoor dat het bestelproces van producten in je webshop niet te ingewikkeld en niet te lang is. Voorkom bijvoorbeeld lange formulieren waarbij je allerlei gegevens moet invullen en zorg voor een login voor terugkerende bezoekers. Wanneer je een dienst aanbiedt en abonnementen verkoopt, zorg dan voor een beperkt aantal keuzemogelijkheden. Maak het de bezoeker makkelijk!
Dit zijn slechts enkele tips om de conversie van jouw website of webshop te verbeteren. Het zijn wel een van de belangrijkste tips en ook gemakkelijk toepasbaar.