Home Online Marketing Marketing Automation: welke tool kies je?

Marketing Automation: welke tool kies je?

1911
DELEN

Tegenwoordig maken veel bedrijven gebruik van marketing automation. Als je dat nog niet doet, dan zou je eens moeten overwegen dit te gaan gebruiken. Weet je nog niet welke tool geschikt is? Hieronder hebben we een paar marketing automation software systemen voor je op een rijtje gezet en de voor- en nadelen.

Wat is marketing automation?

Marketing automation ondersteunt jouw bedrijf ondersteunt bij lead generation voor je website, leadnurturing en leadscoring. Naast leadgeneratie is het ook een tool om te segmenteren, voor cross- en up-sell en klantbehoud. Je kunt het gebruiken voor al je marketinggegevens, gegevens over hoe klanten zich gedragen en interacties met klanten. Omdat je kunt segmenteren is het mogelijk om iedere klant het juiste bericht te sturen op het juiste moment. Bovendien kun je analyses maken en op basis daarvan kun je gaan optimaliseren. Uiteindelijk is het een manier om sales te verhogen.

Hoe kies je de juiste marketing automation software?

Voor marketing automation heb je een online marketing software nodig. Maar hoe kies je een goed marketing automation platform? Een paar dingen die je in de gaten moet houden zijn de volgende. Het moet gemakkelijk te gebruiken zijn, het moet een gemakkelijke interface hebben en duidelijke rapportages. Daarnaast zijn functionaliteiten belangrijk. Wat heeft voor jou prioriteit en wat heb je nodig? Ook de integratie is iets waar je op kunt letten. Dit heeft te maken met welke andere software het samen moet kunnen gaan. De kosten zijn ook niet geheel onbelangrijk. Wat heb je te besteden? Tenslotte is service en ondersteuning van belang en als je vragen hebt is het fijn als je een klantenservice kunt bereiken. 

HubSpot

HubSpot is een bekend marketing automation platform met heel veel verschillende functies. Zo heb je er tools om te kunnen bloggen, opties voor social media, email automation, SEO en nog veel meer functies. Het is dus vrij uitgebreide online marketing software. Het voordeel van HubSpot is dat iedereen ermee kan starten, want ze bieden ook een gratis versie aan. Daarnaast heb je andere pakketten voor € 46, € 470 en € 2.944 per maand.

SendinBlue

Dit marketing automation platform is nog redelijk nieuw. Het is een zeer gebruiksvriendelijke tool en aardig wat functionaliteiten. Je kunt je doelgroep segmenteren en er is een integratie met Facebook, Twitter en LinkedIn. Tenslotte heb je uitgebreide rapportages met statistieken. SendinBlue lijkt in veel opzichten op MailChimp, waarbij MailChimp echter iets geavanceerder is. Voor al € 19 per maand kun je maar liefst 9.000 mails per maand versturen.

ActiveCampaign

Met ActiveCampaign kun je ook marketing automation toepassen. In tegenstelling tot andere tools kun je in ActiveCampaign rekening houden met persoonlijke interesses op basis van data. Met deze tool kun je tevens hele funnels opzetten en op basis gedragsgegevens optimaliseren. Ook heb je inzicht in alle resultaten. Waar ActiveCampaign zich meer richt op e-mailmarketing, ligt bij HubSpot meer de focus op CRM. De prijs varieert van 9 dollar tot 229 dollar per maand. De betaalde versie van ActiveCampaign is dus ook voordeliger dan HubSpot.

Er zijn dus een aantal dingen waar je rekening mee moet houden als je moet gaan kiezen voor marketing automation software. Ga voor jezelf na wat voor jou belangrijk is en wat prioriteit heeft. Kun je het voorlopig met een wat meer basic platform zoals SendinBlue, of heb je een uitgebreider platform nodig?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here