Home Blogs Zijn loyaliteitsprogramma’s nog wel effectief voor bedrijven?

Zijn loyaliteitsprogramma’s nog wel effectief voor bedrijven?

203
DELEN

Korting bij de supermarkt als je een pasje hebt, sparen voor glazen als je flessen alcohol koopt of cadeaubonnen krijgen bij een vol boekje zegeltjes. Loyaliteitsprogramma’s zijn er in de meest uiteenlopende soorten. Steeds meer zegeltjes worden wel vervangen door een spaarsysteem met pasjes of minstens door zelfklevende zegels. De vraag is of deze loyaliteitsprogramma’s nog wel echt iets doen voor een bedrijf, zeker nu we leven in een maatschappij waarin digitalisering aan de orde van de dag is.

Loyaliteitsprogramma’s hebben een update nodig

Onderzoek heeft uitgewezen dat loyaliteitsprogramma’s zeker nog wel voordelen op kunnen leveren voor bedrijven, maar hier moet wel bij gezegd worden dat het belangrijk is dat het programma met de tijd mee gaat. Het dorp Noordwijkerhout heeft dit bijvoorbeeld goed begrepen. In dit kleine dorpje werd in een groot deel van de winkels jarenlang een zegel uitgegeven, namelijk het Noffie. Iedere euro was een zegel waard. Een vol boekje Noffies kon bij een deelnemende winkel worden ingeleverd voor een 5 euro cadeaubon. Deze kon dan ook weer worden ingeleverd bij alle deelnemende winkels. In 2016 werd het ‘ouderwetse’ Noffie ingeruild voor een Noffie-pas. Hierdoor blijft het spaarsysteem populair.

Welke feiten zijn er bekend over de loyaliteitsprogramma’s?

De loyaliteitsprogramma’s waarbij men kan sparen voor een leuke korting of waarmee men korting krijgt op bonusproducten, zoals met de AH Bonuskaart, zijn het meest populair. Bijna 60 procent van de ondervraagden gaf aan speciaal naar een bepaalde winkel te gaan voor dit soort loyaliteitsprogramma’s. Wanneer er gespaard kan worden voor een leuk product, dan is een kleine 40 procent bereid om hiervoor speciaal naar een bepaalde winkel te gaan. Een ruime 60 procent van de personen gaf aan dat zij eerder voor een loyaliteitsprogramma zullen kiezen wanneer deze ook online bruikbaar is, bij online shoppen bij de betreffende winkel bijvoorbeeld. Bijna 85 procent van de ondervraagde personen gaf aan dat zij liever kiezen voor een winkel mét loyaliteitsprogramma voor grotere aankopen dan voor een winkel zonder loyaliteitsprogramma. Hieruit kunnen we dan toch wel afleiden dat loyaliteitsprogramma’s, mits up to date, nog steeds effectief zijn.

We willen er niet voor betalen

Er zijn ook loyaliteitsprogramma’s waarbij je zelf nog een eigen bijdrage levert. Zo werden er bij een supermarkt zegels uitgegeven voor iedere euro die werd uitgegeven in de supermarkt. Om de zegels vervolgens daadwerkelijk te krijgen, moesten de klanten per zegeltje nog eens een dubbeltje extra afrekenen. Deze zegeltjes bleven veel te vaak liggen, waaruit blijkt dat we best willen deelnemen aan een loyaliteitsprogramma, graag zelfs, maar het moet wel gratis zijn.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here