Home Blogs Leren we van een crisis?

Leren we van een crisis?

2579
DELEN

Een ernstige bedrijfscrisis, driekwart van de ondernemingen krijgt er mee te maken. Natuurlijk kan men bedrijfsmaatregelen treffen om de kans op een crisis te minimaliseren, maar desondanks is de kans groot dat een crisis op zijn tijd niet ontweken kan worden. Dan geldt ook voor bedrijven: het karakter van een bedrijf wordt gedefinieerd door hoe een organisatie met zo’n situatie omgaat.

Een bedrijfscrisis kan tal van oorzaken hebben. Vele bedrijven hebben het hoofd moeten bieden aan de economische crisis en de markten die daarmee in elkaar storten. Bedrijven waren niet bestand tegen de verziekte financiële markt of de uit elkaar spattende zeepbel van de huizenmarkt. Daarnaast kan het gebrek aan flexibiliteit van een bedrijf een crisis veroorzaken. Doordat een bedrijf niet mee kan bewegen met de markt en veranderende omstandigheden, zit het vast en glijdt het af. Het niet durven investeren in de eigen organisatie of het niet aanpassen aan een nieuwe situatie, zijn veel voorkomende oorzaken van een bedrijfscrisis. Op andere vormen van een bedrijfscrisis kan vrijwel niet worden geanticipeerd. Denk hier bijvoorbeeld aan PON met Volkswagen, de boekhoudfraude van Ahold en Toyota dat te maken had met een grote terugroepactie.

Crisismanagement
Niet iedere manager is ook een rots in de branding als zich een daadwerkelijke crisis voordoet. Wanneer de neerwaartse spiraal wordt ingezet en de pers op de deur staat te bonzen, geven veel managers niet thuis. Er ontstaat paniek en de leiding heeft niet het vermogen om snel genoeg te reageren. Dit terwijl de juiste manier van communicatie de gevolgen van een crisis kunnen helpen bepalen. Daarom 3 tips die helpen om de communicatie te bepalen in een crisissituatie:

  1. Eerst luisteren. Luister eerst naar wat er over het bedrijf, het product, het management en de crisis wordt gezegd. Luister naar de media en de social media. Doe dit het gehele proces aangezien dit ook de manier is om het effect van de uitgaande communicatie van het bedrijf te kunnen meten.
  2. Geef inzicht. Door steeds een update te geven over wat er wordt gedaan om de crisis op te lossen, laat het bedrijf zien dat het in actie is. Het bedrijf hoeft hierdoor de media minder te woord te staan en kan de communicatiestroom beïnvloeden.
  3. Duidelijke interne communicatie. Belangrijk is dat de informatie die het personeel bereikt, eerst vanuit de organisatie zelf komt. Betrek het personeel. Zit het bedrijf in economisch zwaar weer dan kan interne onrust met de juiste communicatie zo veel mogelijk worden beperkt.

Een blik in de toekomst
Het karakter van een bedrijf laat zich zien in crisissituaties. Door de juiste mindset, communicatie en het roer om te gooien kan een bedrijf met of zonder kleerscheuren uit de strijd komen en lering trekken uit het verleden. De lering die over het algemeen getrokken kan worden is “regeren is vooruitzien”. Door te anticiperen op de toekomst kan een crisis worden voorkomen en met de juiste crisisvoorbereiding is de kans groter dat een bedrijf de crisis overleeft, de schade kan beperken en er zelfs misschien wel sterker uitkomt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here