Home Tips Leer nu 4 nieuwe gewoontes aan en vergroot je effectiviteit

Leer nu 4 nieuwe gewoontes aan en vergroot je effectiviteit

1848
DELEN
effectiviteit vergroten

‘Meer gedaan krijgen van dat wat ik mij had voorgenomen wat ik belangrijk vind’. Dat is een van de veel gehoorde leerdoelen van onze deelnemers over wat zij willen bereiken met een cursus time management. Goed nieuws: dat kan! Ook voor jou.

Wat daarvoor nodig is je een kleine aanpassing of verandering in je werk brengt, net wat anders dan je nu gewend bent. Onder het motto: alles wat je aandacht geeft groeit. Dus met de juiste aandacht groeien mooie dingen. Bijvoorbeeld groeiende controle over jouw werkdag. En uit onze ervaring hebben we hele concrete en bewezen effectieve tips die jou hierin helpen. Lees mee!

Hoe werkt dat… een nieuwe werkgewoonte eigen maken?! Pas de volgende 4 stappen toe en merk dat het daarna als vanzelf gaat.

  1. Voornemen
    Neem je iets voor wat je wilt gaan aannemen en toepassen wat voor jou in jouw werk gemakkelijker meer resultaat brengt. (Voor ideeën voor meer effectiviteit zie volgende alinea.)
  2. Oefenen
    Oefen de nieuwe gewoonte in ieder geval 4 weken. Een maand lang elke dag deze nieuwe gewoonte doen en uitproberen.
  3. Reminders
    Houd de focus door zichtbare reminders. Zet het als afspraak als terugkeerpatroon in je agenda. Of plak een stikker op je beeldscherm dat voor jou een herinnering is. Of een mascotte op je bureau.
  4. Belonen
    Motiveer jezelf door jouw geboekte resultaten te volgen. Bij de afsluiting van elke dag noteer je jouw succesjes van de dag. Of motiveer jezelf met een beloning. Elke drie dagen dat jij succesvol de nieuwe gewoonte hebt geïntegreerd in je werkdag iets lekkers/leuks.

En na deze maand toepassen? Dan gaat het als vanzelf! Een nieuwe gewoonte heb je aangewend en is nu ‘normaal’. Hierbij een aantal tips vanuit onze cursus time management als nieuwe gewoonten voor een meer voldaan gevoel over je werkdag, omdat jij meer en gemakkelijker toekomt aan dat wat jij gedaan wilt hebben:

Werkgewoonte 1
Sluit je werkdag af door te bepalen welke 3 belangrijkste taken jij morgen gaat doen. Streep ze aan op je takenlijst of omschrijf ze concreet (in kleur) op je takenlijst.

Werkgewoonte 2
Begin je werkdag met doen, in plaats van je mail te checken. Eerst iets in gang zetten wat jij belangrijk vindt. Daarna pas aan de slag met nieuwe inkomende info vanuit bijvoorbeeld je mail.

Werkgewoonte 3
Markeer elke ochtend op je takenlijst die activiteiten die het meest bijdragen aan het realiseren van je doelen. Dit geeft je de juiste focus en je zal merken dat je deze uiteindelijk makkelijker gedaan krijgt.

Werkgewoonte 4
Check je mail niet vaker dan 3x per dag.

Opdracht voor jou

Bepaal voor jezelf welke van bovenstaand werkgewoonten (of een andere door jezelf gekozen) jij een maand lang wilt gaan uitproberen en de (positieve) gevolgen van gaat ervaren.

En na deze maand? Dan een tweede werkgewoonte aanpakken. Op deze wijze ben jij steeds weer bouwend aan het steeds verder verbeteren van jouw effectiviteit.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here