Consumenten nemen steeds vaker een rationele aankoopbeslissing, bijvoorbeeld door vooraf meer informatie op te zoeken. Jongeren zijn het meest rationeel in hun koopgedrag, zo blijkt uit onderzoek van de Britse organisaties TMW en Marketing Sciences. Zij bekeken het koopgedrag van 2.000 consumenten in verschillende leeftijdsgroepen.
De jongste groep volwassen shoppers, tussen de 18 en 24 jaar, doet 20% vaker dan 25-plussers meerdere dagen over een aankoopbeslissing. Zij bezoeken prijsvergelijkingssites en raadplegen social media alvorens tot een aankoop over te gaan. Jonge consumenten zijn ook minder geneigd geld te lenen voor een aankoop. Ze letten meer op hun uitgavenpatroon en het is onder jongeren zelfs cool geworden om geld te besparen.
Rationeel koopgedrag is bij consumenten boven de 25 aangeleerd, terwijl jongeren deze aanpak al geïnternaliseerd hebben. Dat betekent onder meer dat merkentrouw voor jongeren minder belangrijk is. Zij vergelijken vaker dan oudere consumenten verschillende merken. Ook schamen zij zich, anders dan vijf jaar geleden, niet meer voor het kopen bij discount zaken.
Bron: Marketing Week