Dat we momenteel in een lastige markt zitten waar het gaat om het vinden én houden van goed personeel, dat weten we allemaal. Dat de ene sector hier nog wel iets meer uitdagingen biedt dan de ander, dat is een feit. Naast de horeca, het onderwijs en de zorg is de bouw misschien wel de meest uitdagende sector. Bij de eerdergenoemde sectoren is het tekort iets van de laatste jaren, mede door de pandemie waar we met zijn allen mee te maken hadden. Maar de bouw en de andere uitvoerende beroepen hebben al langer te maken met een tekort.
De oorzaak
Hoe het kan dat er al zo lang een tekort is in de bouw? Dit komt wellicht doordat de sector een imagoprobleem heeft. Het staat bekend als hard werken voor lage lonen. Dit lijkt inmiddels te veranderen, de lonen stijgen en het aantal ZZP’ers (met dikke uurtarieven) neemt toe. Hard werken blijft het, maar wel leuk en gezond werk. Werk waar men voldoening uit haalt, waarmee men echt iets bijdraagt en creëert en men tegelijkertijd sportief bezig is. Iets wat niet van iedere kantoorbaan te zeggen is.

Speld in hooiberg
Maar jij als aannemer en werkgever hebt er wel mee te dealen, dit enorme tekort op de arbeidsmarkt. Je ziet personeel voor zichzelf beginnen of overstappen naar de concurrent. Sommige leidinggevenden in de bouw klagen dan ook steen en been. Iets wat af en toe sommige arbeidsbureaus verbaast, want er is nog wel degelijk personeel te vinden maar je moet iets beter zoeken. En niet alleen beter zoeken maar vooral gerichter.
Ga voor kwalitatief goed personeel naar een werving en selectie bouw bedrijf. Zij weten precies waar ze goede mensen vandaan moeten halen en kunnen je daarnaast ook van gericht advies voorzien. Zo is het tegenwoordig niet meer aan te raden in huis-aan-huis bladen te adverteren wanneer je een jonge doelgroep wilt bereiken. Wijk eens uit naar Instagram en Facebook. Daar kun je zelfs specifieke doelgroepen targetten, zodat jij in een bepaalde regio en bij een bepaalde doelgroep in beeld verschijnt.
Kortom, ook in de bouw is het nog mogelijk om een goed vullend personeelsbestand te hebben én te houden. Dat laatste is ook nog wel iets, want vergeet niet de mensen die je ál hebt te koesteren. Geef ze eens iets extra’s en biedt ze ook opleidingskansen en doorgroeimogelijkheden. Want wat je niet aan personeel verliest hoef je ook niet extra erbij te zoeken.