Home Marketing Je internet marketing op orde hebben: essentieel voor iedere ondernemer

Je internet marketing op orde hebben: essentieel voor iedere ondernemer

142
DELEN
Digitale marketing

De tijd dat alleen ondernemingen die online actief zijn een goede website nodig hadden is al lang voorbij, maar toch is dit feit aan veel ondernemers voorbij gegaan. Anno 2019 moet vrijwel iedere onderneming over een website beschikken die goed vindbaar is, goed werkt en (potentiële) klanten via het juiste pad naar het doel leidt.

Om dit te bereiken is adequate online marketing essentieel. Dat gaat verder dan een webdesigner een mooie website laten ontwerpen, maar richt zich ook op punten als een conversiegerichte website, de vindbaarheid van een site (via zoekmachineoptimalisatie of zoekmachine advertising) en het schrijven van pakkende teksten die interesseren en informeren.

De volgende vijf tips helpen met het uitvoeren van de juiste online marketing.

1. Het uiterlijk van de site

Het uiterlijk van de site is in feite een visitekaartje dat de eerste of tweede indruk achterlaat van een onderneming. Vanzelfsprekend is het belangrijk dat dit een goede indruk achterlaat. Dit betekent dat de site er net uit moet zien en professionaliteit moet uitstralen. Afhankelijk van de branche kunnen specifieke elementen hieraan bijdragen.

Daarnaast moet het uiterlijk gericht zijn op conversie. Dit wil zeggen dat het uiterlijk mensen leidt naar het doel, wat dit ook mag zijn. In sommige gevallen is dit de aanschaf van een product, maar in veel gevallen ook het achterlaten van een e-mailadres of het versturen van een bericht voor een aanvraag van een dienst.

2. Teksten

Teksten op een website dragen bij aan diverse aspecten van online marketing. Teksten kunnen helpen bij het converteren, het uitleggen van de werkzaamheden van een onderneming, het informeren over specifieke producten of diensten, maar dragen ook bij aan de positie waarop een website te vinden is in de resultaten van zoekmachines als Google.

Teksten moeten voldoende lengte hebben, de juiste woorden gebruiken die relevant zijn voor het dienstenpakket van een onderneming, maar ook goed leesbaar zijn. Dit wil zeggen: voldoende lengte, maar geen tekstmuren.

3. Linkbuilding

Linkbuilden vormt één van de belangrijkste onderdelen van zoekmachineoptimalisatie, ook wel SEO genoemd, naar het engelse Search Engine Optimization. Hoe meer links, hoe relevanter deze zijn en hoe sterker de websites zijn waar deze vandaan komen, hoe hoger ook je eigen website staat in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google.

Nog altijd bepaalt het linkprofiel van een website naar schatting 40% van je uiteindelijke positie op de relevante zoekwoorden. Het is dan ook belangrijk om een gedegen linkbuildcampagne op te zetten.

De meeste ondernemingen kiezen ervoor om linkbuilding uit te besteden aan een gespecialiseerde partij die de juiste websites aanschrijft en linkplaatsingen kan realiseren, omdat het een vrij tijdrovende klus kan vormen.

Digital marketing

4. SEA

SEA is het adverteren in de zoekmachines van zoekmachines, meestal Google. Dit zijn de gesponsorde resultaten die je ziet wanneer je zoekt op specifieke zoektermen. Dit is dus wat anders dan SEO, waarbij het gaat om de zogenaamde organische resultaten, die Google zelf samenstelt.

De organische resultaten kun je beïnvloeden, maar dit duurt even. Bij SEA betaal je simpelweg voor posities. De prijs ligt hierdoor doorgaans wat hoger per tijdseenheid, maar je kunt direct resultaat bewerkstelligen.

Hierbij is het wel belangrijk dat je advertentie getoond wordt bij de juiste zoektermen, met de juiste advertentietekst en de pagina waarop bezoekers terecht komen aansluit bij wat zij verwachten.

Ook SEA wordt daarom vaak uitbesteed aan gespecialiseerde partijen.

5. Social media

Voor vrijwel iedere onderneming is ook social media in meer of mindere mate belangrijk. Dit kan puur zijn om te adverteren, maar ook om simpelweg zichtbaar te zijn.

Bij adverteren gaat het vaak om gerichte advertenties, vergelijkbaar met SEA. Het verschil is dat men bij adverteren op social media zich juist richt op specifieke doelgroepen, bijvoorbeeld op basis van leeftijd, interesses of geslacht. Bij SEA gaat het met name om het gebruik van specifieke zoekwoorden.

Aanwezigheid is vooral belangrijk voor consumentenproducten en -diensten, omdat zij het meest actief zijn op social media. Voor business-to-business wordt social media minder gebruikt, hoewel het ook hier niet ongebruikelijk is.

Welk sociaal medium het beste medium is hangt af van verschillende zaken. Heb je een product of dienst dat fotogeniek is en zich goed leent voor beeldmateriaal, dan is Instagram bijvoorbeeld een goede optie.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here