Als bedrijf of merk wil je zichtbaar zijn. Dat doe je deels met traditionele manieren van adverteren, maar ook door actief gebruik te maken van social media en contacten te onderhouden met klanten. Ook wil je een professionele uitstraling neerzetten, als een bedrijf dat weet waar het mee bezig is. Laat je merchandise bedrukken voor je bedrijf, dan kun je dit inzetten om deze doelen te behalen. We bespreken het hoe en waarom met je.
Wat is merchandise?
Laten we beginnen door te lichten wat er nu eigenlijk precies met merchandise bedoeld wordt. In de breedste zin van het woord gaat het om promotieartikelen die bedrukt zijn met uitingen van een merk, bedrijf of persoon. Omdat het daarbij echter ook vaak om weggeefartikelen ter promotie gaat, maken we hier een onderscheid met zaken die verkoopbaar zijn als product. Vaak betreft merchandise in de nauwere zin van het woord kledingartikelen en aanverwante accessoires, maar het kan ook om wat luxere gebruiksartikelen gaan. Een goed voorbeeld van de verkoop van merchandise zijn bands en artiesten die bijvoorbeeld t-shirts, petjes en hoodies verkopen met promotie voor zichzelf erop. Omdat mensen fan zijn en de merchandise aansluit bij hun interesses en wat ze willen uitdragen, kopen ze het en gebruiken ze het in het openbaar. Dat biedt natuurlijk interessante kansen, ook voor bedrijven.
Merchandise voor personeel
Je kunt merchandise ook ontwikkelen voor je eigen personeel. Dat is niet met de gedachte om het aan ze te verkopen, maar om een interne professionaliseringsslag te maken. Wanneer je je personeel werkkleding verstrekt in de huisstijl van je bedrijf, lever je in feite al merchandise aan je werknemers. Maar je kunt natuurlijk nog een stuk verder gaan om meer professionaliteit en uniformiteit uit te stralen. Bijvoorbeeld door bedrijfsstropdassen in huisstijl te laten maken voor je personeel om te dragen onder werktijd. Natuurlijk kun je ook merchandise laten maken waar je werknemers in hun privéleven iets aan hebben. Zo kun je petjes laten bedrukken of lekker warme, comfortabele hoodies. Met een beetje geluk maakt je personeel zo in hun eigen tijd nog reclame voor het bedrijf.
Merchandise voor klanten
Naast merchandise voor je eigen personeel om meer professionaliteit om uit te stralen, kun je dus ook merchandise laten bedrukken om te verkopen. Dit kan bij een sterk merk zeker succesvol zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld ook aan bands die t-shirts verkopen. Als mensen er iets mee kunnen uitdragen wat voor hen van waarde is, kun je het in potentie verkopen. Als bedrijf kun je bijvoorbeeld een belangrijke kernwaarde gebruiken om op je merchandise te plaatsen. Humoristische merchandise kan overigens ook succesvol zijn en merchandise die inspeelt op een bepaald succesvol product. Het mooie van het succesvol verkopen van je eigen merchandise is dat je er niet alleen geld mee kunt verdienen, maar dat er vervolgens ook ‘gratis’ reclame voor je gemaakt wordt. Mensen kunnen immers over straat gaan in jouw t-shirt, sweater of polo, die opgemerkt kan worden door een potentiële klant. Een absolute win-winsituatie dus.
Belangrijke vragen om te stellen
Wanneer je ervoor kiest om merchandise te laten maken, zijn er wel een aantal belangrijke zaken waar je stil bij moet staan. De belangrijkste is om duidelijk te hebben wat jouw bedrijf wil uitstralen. Wat houdt jouw merk precies in? Wat straal je op het moment uit? Wat maakt jouw bedrijf goed of leuk? Welke producten of diensten zijn het populairst? Wanneer je dit soort vragen kunt beantwoorden, heb je een beter beeld van de werkelijke en gewenste uitstraling van je bedrijf. De merchandise die je laat maken, moet hierbij aansluiten. Het kan geen kwaad om professionals uit de marketingbranche hierover te raadplegen, om de kans op succes te vergroten.
Passend product
Naast de keuze voor de stijl en uitstraling van je merchandise, is natuurlijk de keuze voor de juiste artikelen van belang. Deze artikelen moeten wel bruikbaar en acceptabel zijn voor met name klanten. Heb je een kapperszaak, verwacht dat niet dat je erin gaat slagen om t-shirts met jouw bedrijfsnaam erop kunt slijten aan klanten. Waarom zouden ze daar immers in willen rondlopen, laat staan er geld voor neertellen? Een klant van een kapperszaak heeft bijvoorbeeld wat aan toilettasje, die je dan met je logo erop zou kunnen verkopen. Denk hier dus goed over na, voordat je investeert in producten die je niet verkocht krijgt.