Als je een bedrijf start, draait het in de eerste fase met name om de opbouw. Alles is nog nieuw: je hebt nog een heleboel om uit te vogelen. Ben je die eerste fase doorgekomen? Dan wil je je zaak natuurlijk laten groeien, het liefst zo snel mogelijk! Het is tijd om de juiste vervolgstappen te zetten. Waar je aan kunt denken? Dat lees je in deze blog.
Financiële plaatje
Veel bedrijfseigenaren maken de start met eigen geld. Hoewel het uiteraard fijn is om daar een begin mee te maken, is de kans groot dat je na verloop van tijd grotere bedragen nodig hebt. Om te kunnen investeren bijvoorbeeld. Je kunt op zoek gaan naar investeerders: als je bedrijf al een tijdje meedraait en succesvol is, zijn er vaak geïnteresseerde partijen te vinden. Zoek verder uit of je recht hebt op subsidies! Daar kun je ook zeker voordeel uit halen. Er bestaan allerlei bedrijfssubsidies. Als innovatief mkb kun je bijvoorbeeld WBSO aanvragen. De WBSO maakt het tevens mogelijk om de innovatiebox subsidie aan te vragen. Zo zijn er voor uiteenlopende branches verschillende soorten subsidies te regelen. Het is een slimme zaak om uit te zoeken wat er voor jou mogelijk is!
Stel het juiste team samen
Er zitten maar 24 uren in een dag. Loop je er steeds vaker tegenaan dat je tijd tekort komt? Dan is het moment aangebroken om je team uit te breiden. Je kunt simpelweg niet alles in je eentje blijven doen als je wilt groeien met je bedrijf. Daarnaast kun je kennis van andere experts goed gebruiken: je hebt waarschijnlijk niet overal evenveel verstand van. Ga daarom op zoek naar de juiste professionals die jij nodig hebt voor je groei – en stel op die manier een enthousiast en gemotiveerd team samen! Het vraagt natuurlijk om een investering, maar als dit vervolgens bijdraagt aan de groei van je bedrijf, is dit het dubbel en dwars waard.
Netwerken, netwerken, netwerken
Niet alleen intern heb je de juiste mensen nodig: kijk ook naar het externe plaatje! Het is raadzaam om je tijd te steken in het netwerken. Zo leer je verschillende mensen kennen, die wellicht met kennis of op een andere manier kunnen bijdragen aan de groei van jouw bedrijf. Onderschat dit niet! Waar een praatje soms al aan kan bijdragen – je zult er soms versteld van staan.
Wees aanwezig op relevante plekken
Of het nu online of offline is: het is belangrijk om aanwezig te zijn op de plekken die ertoe doen in jouw branche. Zorg daarom voor de juiste online advertenties, via zowel zoekmachines als social media. Ga naar beurzen en andere bijeenkomsten, waar je het liefst ook een zegje kunt doen. Zo val je op in de menigte! Dat draagt immers ook bij aan je succes: je moet gezien worden.