Na bijna een decennia onderhandelen hebben het kabinet en de belangrijkste vakbonden, werkgeversorganisaties en ondernemersorganisaties begin juni een nieuw pensioenakkoord gepresenteerd. Dit akkoord bevat niet alleen veranderingen voor medewerkers in loondienst, maar ook voor ZZP’ers en ondernemers. Een van de belangrijkste maatregelen is namelijk dat zij in de toekomst verplicht een arbeidsongeschiktheidsverzekering zullen moeten afsluiten. Momenteel heeft slechts een klein gedeelte van deze groep dat. Vaak is het argument dat het teveel zou kosten. Om erachter te komen of dit argument wel terecht is, vertellen we hier meer over de eventuele fiscale aftrekbaarheid van een AOV verzekering.
Wat is een AOV voor ondernemers?
Als ondernemer ben je waarschijnlijk druk met het leveren van producten of diensten aan je klanten. Je kijkt daarbij met een positieve blik naar de toekomst. Maar heb je er ook al wel eens aan gedacht wat er met jou en je onderneming gebeurt als je arbeidsongeschikt raakt? Een AOV verzekering (arbeidsongeschiktheidsverzekering) zorgt ervoor dat je geen inkomensverlies hoeft te lijden in dat geval. Doordat dit vervelende financiële gevolgen van bijvoorbeeld langdurige ziekte voorkomt, loop je minder risico op geldproblemen. De verzekering sluit je af voor vijf jaar, waarbij je maandelijks premie betaalt. Raak je arbeidsongeschikt door ziekte of een ongeval, dan heb je op een maandelijkse uitkering recht onder de afgesproken voorwaarden.
Geschiedenis van de al dan niet verplichte AOV
Tot 1 augustus 2004 was de Wet Arbeidsongeschiktheidsverzekering Zelfstandigen (WAZ) van kracht. Deze wet omschreef dat in de jaarlijkse belastingaanslag van ondernemers een premie voor arbeidsongeschiktheid was opgenomen. Na afschaffing van deze wet konden ondernemers het inkomensrisico bij arbeidsongeschiktheid afdekken door middel van een AOV verzekering, maar waren er ook de alternatieve opties om zelf geld te reserveren, of een individuele arbeidsongeschiktheidsverzekering tegen collectieve voorwaarden bij een branche- of beroepsorganisatie af te sluiten. Voor startende ondernemers na een uitkering was er verder de mogelijkheid bij het UWV een vrijwillige Ziektewetverzekering en/of WIA-verzekering af te sluiten.
Fiscale aftrekbaarheid van de AOV
Eind 2018 berichtten we al over de toegenomen steun onder de diverse belangengroepen voor een verplichte AOV voor ondernemers en ZZP’ers. Nu uit het nieuwe pensioenakkoord is gebleken dat de AOV toch een verplichting zal worden, zal deze mogelijk al vanaf 2020 afgesloten moeten worden. Veel ondernemers zagen hier tot nu toe vanaf vanwege de verwachte hoge kosten. Wat echter misschien niet veel mensen weten, is dat de premie van de AOV fiscaal aftrekbaar is. Dit is het geval voor mensen die ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting (IB-ondernemer, zoals eigenaren van een eenmanszaak, ZZP’ers of firmanten in een CV of VOF. De betaalde premie voor de AOV verzekering mag afgetrokken worden van het inkomen uit werk en woning in box 1. Hierdoor krijg je via de inkomstenbelasting dus een gedeelte van de betaalde premie terug. Kijken we naar 2019 en valt je inkomen in de hoogste belastingschijf, dan gaat het om 51,75 procent. Let er wel op dat alleen de premie voor een AOV verzekering die een maandelijkse uitkering biedt, mag worden afgetrokken. Het geldt niet voor premies die recht geven op een eenmalige uitkering.
Tip voor het afsluiten van een AOV
Raak je arbeidsongeschikt en krijg je een maandelijkse uitkering van de verzekeraar? Houd er dan rekening mee dat de verzekeraar al loonheffingen inhoudt en deze direct afdraagt aan de Belastingdienst. Bij arbeidsongeschiktheid ontvang je door de af te dragen belasting dus minder dan het verzekerde bedrag. Het verzekerde bedrag kun je eigenlijk zien als brutobedrag. Wil je er netto niet teveel op achteruit gaan, dan zal je je voor een hoger bedrag moeten verzekeren. Het bedrag dat je ontvangt aan uitkering moet je opgeven als inkomen bij de jaarlijkse opgave van de inkomstenbelasting.