De Britse investeringsmaatschappij CVC is genegen 1,5 miljard euro op tafel te leggen voor een substantieel belang in de postdivisie van TNT, zo wordt gezegd. En dat terwijl de concurrentie van e-mail jaarlijks toeneemt en de voorspelling is dat het aantal brieven de komende jaren met 50% afneemt. Toch gelooft CVC, eigenaar van onder meer de vuilverwerkers Van Gansewinkel en Schuitema (C1000), er nog in.
CVC heeft in 2005 al een belang genomen in de Deense post en in 2006 in de posterij in België. De investeringsmaatschappij meent door internationale samenwerking en bezuinigingen te kunnen verdienen op de krimpende Europese markt. Op 1 januari 2011 wordt deze markt geliberaliseerd en de verwachting is dat kleine, nationale bedrijven het dan nog moeilijker kunnen krijgen.
Bij de postdivisie van TNT werken een kleine 40.000 postbodes. Het bedrijfsresultaat van de divisie is in 2009 met 25% afgenomen tot 472 miljoen euro. De Belgische post, inmiddels Bpost genaamd, zag in deze tijd het bedrijfsresultaat met 38% toenemen tot 373 miljoen euro. Topman Peter Bakker van TNT wil zich liever op de winstgevende markt van exprespakketten richten. TNT is daar, in vergelijking met Amerikaanse giganten als FedEx en UPS, ook een kleintje en daarmee een overnamekandidaat. Als de postdivisie zich afscheidt, kan de weg vrij worden gemaakt voor een overname van TNT Express. Ook beleggers realiseren zich dit inmiddels; door het gerucht over de participatie van CVC is het aandeel TNT gestegen.
Bron: http://www.elsevier.nl/