Home Online Marketing Interne concurrentie in de zoekmachine resultaten

Interne concurrentie in de zoekmachine resultaten

811
DELEN
Interne concurrentie in de zoekmachine resultaten

Tot 2013 was de waarde van landingspagina’s (en dus ook de directe effecten van linking) direct te bepalen via de Google Toolbar waarin de PageRank op stond weergegeven. Dit zorgde ervoor dat SEO eigenlijk een kwantitatief spel werd waarbij de focus lag heel zwaar op het plaatsen van een groot aantal backlinks aangevuld met het “on-page”  optimalisatie van landingspagina’s voor belangrijke zoekwoorden. Het combineren van veel backlinks met veelgebruikte anchorteksten naar pagina’s die tot de nok toe gevuld waren met zoekwoorden (de kwaliteit van content was hierbij ondergeschikt), maar was een formule om hoger in Google te komen.

Vanaf 2013 stopte Google met het bijhouden van PageRank scores in de daarvoor bestemde Toolbar. Waardoor de SEO community naar andere metrics gingen kijken zoals Domain Authority en Domain Rating. Linking stond hierbij nog steeds hoog in het vaandel.

Met de komst van de Google update genaamd Hummingbird in 2013 kwam er een duidelijk omslagpunt. Dankzij deze update was de zoekmachine beter in staat om de intentie achter zoekopdrachten te begrijpen en de gebruiker relevantere landingspagina’s voor te schotelen aan de hand van diens bedoeling achter de zoekopdracht.

Met deze ontwikkeling kwam ook het fenomeen content cannibalisation, ook wel interne concurrentie, om de hoek kijken. Google kan niet altijd even goed bepalen welke pagina leidend moet zijn voor een zoekopdracht met als gevolg dat er meerdere pagina’s van hetzelfde domein vertoond worden op de SERP.

Twee landingspagina’s concurreren op dagelijkse basis met elkaar om hetzelfde zoekwoord

Voordat de Hummingbird-update in het leven werd geroepen werden zoektermen als ‘Fiets kopen Amsterdam’ en ‘Amsterdam fiets kopen’ nog als verschillend gezien. Het was dan ook gebruikelijk om twee aparte landingspagina’s aan te maken waarbij de ene pagina werd geoptimaliseerd voor de zoekterm ‘Fiets kopen Amsterdam’ door middel van de paginatitel, heading-tags en door deze exacte term vaker terug te laten komen in de content. Vervolgens werden er veel backlinks naar deze landingspagina geplaatst met deze exacte anchortekst ‘Fiets kopen Amsterdam’. Datzelfde werd dus ook gedaan voor de andere landingspagina maar dan met ‘Amsterdam fiets kopen’.

Voor de gebruiker spreekt het voor zich dat de intentie achter deze zoekopdrachten hetzelfde is. Doordat de zoekmachine deze intentie en de relevantie van de content op landingspagina’s beter is gaan begrijpen heeft het pure “linkbeuken” heeft niet meer hetzelfde effect zoals gebruikelijk was.

Interne concurrentie is dan ook niet meer op te lossen door er simpelweg méér backlinks ernaartoe te sturen. In het geval van de fiets pagina’s is het tegenwoordig op te lossen door de content te verbeteren en enkele technische aanpassingen door te voeren.

Dit wordt bijvoorbeeld gedaan door één van de landingspagina’s op te heffen en een 301-redirect naar de andere landingspagina te geven. Dit zorgt ervoor dat de waarde van de inkomende links op de ene pagina wordt overgeheveld. Daarnaast zal de content op de overgebleven pagina relevanter moeten worden gemaakt binnen het thema ‘Fiets kopen in Amsterdam’. De zoekmachine herkend in dit geval ook synoniemen en variaties van termen die gebruikt worden.

In het jaar 2021 is er geen sprake meer van autoriteit van een landingspagina. In plaats daarvan spreken we over de waarde van een landingspagina. Hierbij wordt door de zoekmachine bepaald hoe relevant een pagina is voor bepaalde zoekopdrachten op basis van content, autoriteit en techniek.

Het gaat tegenwoordig dus niet meer om de kwantiteit van het aantal backlinks naar een bepaalde pagina. Het analyseren en strategisch kijken naar wat voor type link en naar welke pagina het moet worden geplaatst. Hierbij wordt ook gelet of de anchortekst ook relevant is voor de content wat op de pagina staat waarnaar gelinkt wordt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here