Home Blogs Interface roept op tot meer samenwerking rondom duurzaamheid

Interface roept op tot meer samenwerking rondom duurzaamheid

48
DELEN
Duurzaamheid

Bedrijven moeten veel vaker kennis uitwisselen over duurzaamheid. Bovendien is rondom dit onderwerp een meer actieve houding van het bedrijfsleven gewenst. Die oproep deed Geanne van Arkel, de pas benoemde MVO-manager van het jaar 2018, in een persbericht. Van Arkel is Head of Sustainable Development bij tapijttegelfabrikant Interface.

Volgens Van Arkel wachten veel bedrijven nog te veel op initiatieven van de overheid. “Natuurlijk kan de overheid wel een actieve rol innemen. Bijvoorbeeld door de belasting op arbeid te verschuiven naar grondstoffen”, zegt Van Arkel. “Toch mag het nog ontbreken van nieuwe wet- en regelgeving nooit een reden voor passiviteit zijn. Bedrijven moeten proactief aan de slag.”

Gezond verdienmodel

Van Arkel nam de afgelopen jaren zelf het voortouw, wat de jury erg kon waarderen. In haar rol als ‘duurzaamheidsambassadeur’ zette ze het onderwerp hoog op de agenda bij tal van organisaties. Door anderen te enthousiasmeren over duurzaamheid, maar ook door binnen én buiten de eigen sector de samenwerking op te zoeken.

Haar eigen werkgever Interface toont aan dat duurzaamheid en een gezond verdienmodel een logische combinatie vormen. De producent van tapijttegels zet met zijn missie ‘Climate Take Back’ in op het leveren van een herstellende bijdrage aan natuur en maatschappij. Tegelijkertijd bespaart het dankzij op de natuur geïnspireerde processen en gesloten grondstofketens jaarlijks miljoenen euro’s. “We willen met onze rendabele duurzaamheidsmaatregelen dan ook andere organisaties inspireren en aansporen hetzelfde te doen. Het ongedaan maken van klimaatverandering kunnen we niet alleen.”

Buiten eigen kring stappen

Volgens Van Arkel is het belangrijk verder te kijken dan de eigen sector. “Vaak gebeurt er al het nodige op het gebied van duurzaamheid. Maar er wordt nog te weinig samengewerkt buiten de eigen sector. Bovendien zitten de verantwoordelijken nog te vaak vast in de ‘groene bubbel’. Hun voorstellen en initiatieven spreken vooral gelijkgestemden aan. Terwijl ook de businessmanager enthousiast moet worden. Dat kan alleen door de taal van de business te spreken.”

Daarnaast moet kennisdeling hoger op de agenda. “Niemand concurreert op duurzaamheid. Toch houden organisaties hun kaarten op dit gebied nog dicht tegen de borst. Vertel wat goed werkt, maar durf ook mislukkingen te delen. Op die manier komen we samen sneller tot duurzame innovaties en bedrijfsmodellen. Daar profiteert iedereen van.”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here