Home Vastgoed Hypotheek krijgen als ondernemer: stap voor stap uitgelegd

Hypotheek krijgen als ondernemer: stap voor stap uitgelegd

1205
DELEN
Hypotheek krijgen als ondernemer stap voor stap uitgelegd

Het klopt inderdaad dat je als ondernemer moeilijk een hypotheek kan krijgen. Dat is ook logisch, want je hebt een flexibel inkomen en je biedt dan ook minder garanties dan iemand die vast in loondienst werkt. Toch hoeft dat niet te betekenen dat je aanvraag automatisch wordt afgewezen. Een goede voorbereiding is daarentegen wel heel belangrijk. Hieronder lees je hoe je dat stap voor stap aanpakt.

Zorg voor een inkomensverklaring

Om het inkomen uit de onderneming mee te laten tellen voor de berekening van je maximale hypotheek, heb je een inkomensverklaring nodig. Voor veel kredietverstrekkers moet je dan al minimaal drie jaar actief zijn, omdat er enkel dan een representatief beeld verkregen wordt. Toch kan je bij sommige hypotheekverstrekkers al een ondernemershypotheek krijgen van zodra je één of twee jaar actief bent. Eventueel houdt men dan ook rekening met het inkomen uit loondienst, dus vergeet ook niet om die cijfertjes te verzamelen. Doe dit eerst, want meestal kan je op basis van de inkomensverklaring al online een simulatie maken.

Verzamel gegevens over je huidige woning

Beschik je al over een eigen woning en ben je van plan om je woning te verkopen en zo de nieuwe woning deels te financieren? Dan moet het duidelijk zijn wat je huis waard is, maar moet je ook denken aan andere zaken zoals de bestaande hypotheek, een eventuele restschuld en de financiering van tijdelijke dubbellasten. Voor de taxatie doe je het best een beroep op een gevalideerde taxateur. Voor de fiscale gevolgen, indien de woning zowel zakelijk als privé wordt gebruikt, kan de accountant je helpen. En voor de overdraagbaarheid van de verzekeringen ga je langs bij je verzekeraar. Wil je je huis verkopen via een makelaar? Vraag dan ook al een aantal offertes op.

Stel een aanvraagdossier op met al je documenten

Als ondernemer moet je heel wat documenten voorleggen die de hypotheekverstrekker helpen om je financiële situatie in kaart te brengen. Leg daarom een dossier aan waarin je het KvK-uittreksel opneemt, de jaarcijfers en jaarrekeningen van de afgelopen drie jaar, de aangifte inkomstenbelasting van de afgelopen drie jaar, de actuele vermogenspositie, gegevens over je financiële verplichtingen en de polissen van de lopende verzekeringen. Ook het taxatierapport en de inkomensverklaring voeg je natuurlijk aan dit dossier toe. Weet daarnaast dat sommige hypotheekverstrekkers graag prognoses ontvangen met daarin de kosten-, omzet- en winstverwachtingen voor de komende vijf jaar. Voor jezelf is zo’n prognose trouwens eveneens heel interessant.

Houd er ook rekening mee dat de partner die mee het huis koopt, uiteraard ook gegevens moet voorleggen. Indien de partner in loondienst is, volstaat een werkgeversverklaring, een rekeningafschrift en een actueel loonstrookje.

Van voorlopig contract naar een eigen huis

Beschik je over een goed dossier? Dan is het tijd om het voorlopig koopcontract te ondertekenen. Hierin zijn alle cruciale bepalingen opgenomen, zoals de koopprijs en de gegevens van de woning. Deze voorlopige koopakte neem je mee wanneer je naar je adviseur gaat. Gaat die akkoord? Dan zal de adviseur nog een aantal gegevens opvragen, zoals een kopie van je identiteitskaart en de gegevens van je notaris. Pas na de BKR-toets zal je echter de definitieve offerte ontvangen, waarna je naar de verzekeraar gaat om de verplichte opstalverzekering af te sluiten.

Heb je dat allemaal gedaan? Dan volgt nog een laatste bezoek aan de notaris. Spannend, want dan wordt de hypotheek ook echt definitief en word je eigenaar van je nieuwe huis!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here