Home Offline marketing Humor in marketing: wat werkt wel en niet?

Humor in marketing: wat werkt wel en niet?

1551
DELEN

Het is best leuk om een beetje grapjes te maken, nietwaar? Volgens marketingexperts is humor in reclames en marketing heel belangrijk. Je advertentie of reclame krijgt meer aandacht en dat is precies wat je wilt bereiken. Bovendien kan humor sales verhogen. Maar wat maakt dat humor invloed heeft op de doelgroep, wanneer werkt humor wel en niet? Lees snel verder.

Humor in marketing: producttype

Als je humor in je content wilt verwerken is de branche een bepalende factor. Denk bijvoorbeeld aan ‘serieuze’ high-involvement producten, waarbij men serieuze overwegingen maakt iets wel of niet te kopen. Vaak kost het iets meer tijd voordat men een beslissing neemt. We hebben het hier over bijvoorbeeld verzekeringen, telefoonabonnementen, auto’s, wasmachines, en zakelijke producten. Als je bij dit soort producten humor gaat toevoegen aan content gaat het ook voorbij aan de inhoud. Het gevolg is dat alle aandacht op humor wordt gericht en niet op het product. Je kent vast de reclame met ‘Even Apeldoorn bellen’. Waarschijnlijk zullen mensen minder snel daar een verzekering afsluiten omdat het zo’n grappige reclame was en de informatie niet is doorgedrongen.
Wanneer we het hebben over producten die op gevoel worden gekocht, dan is het een ander verhaal. Eigenlijk is dit alles wat je in de supermarkt koopt. Bij deze producten is humor heel geschikt en kan het goed werken. Bij dit soort producten is de ontvanger minder hoog betrokken en let men eerder op perifere kenmerken. Dit zijn bijvoorbeeld de aantrekkelijkheid van een personage, kleuren, muziek, maar ook humor.

Welk medium voor humor in marketing?

Je hebt media waarbij de ontvanger hoog betrokken is en media waarbij men laag betrokken is. High-involvement media zijn bijvoorbeeld kranten, tijdschriften en online nieuwswebsites. Dan is humor wellicht een minder goed idee. Bij deze typen media zijn mensen vaak erg kritisch en vormen ze eerder hun mening. Het kan een (negatieve) invloed hebben van de overtuiging. Bij radio, televisie en social media zijn mensen minder betrokken en is humor weer wel gewenst. Het moet natuurlijk wel een product zijn dat zich goed voor humor leent.

Relatie tussen humor en product

Een andere succesfactor van humor is de relatie tussen humor en het product. Het is belangrijk dat de humor te maken heeft met het product, anders leidt het af van de informatie waar het om gaat. Het gaat erom dat men ook daadwerkelijk de verbinding legt tussen de humor en het product.

Humor in marketing en reclames is heel leuk, maar je moet goed nadenken voordat je humor in je content gaat verwerken. Houd daarbij dus rekening met het type product, het medium en zorg ervoor dat de humor een relatie heeft met je product. Pas dan weet je zeker dat de humor ook zijn werk gaat doen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here