Je kunt als bedrijf niet gaan zitten wachten tot de klanten naar jou toe komen, als ze wellicht helemaal niet aan je denken of zelfs niet eens van je bestaan afweten. Daarom moet je ze daarbij een handje helpen. Dat kan op verschillende manier met verschillende kosten. Adverteren op televisie, radio en internet zijn natuurlijk goede manieren, maar wanneer je specifiek mensen uit de omgeving wilt bereiken, kunnen reclameborden een goede investering zijn. Maar het ene reclamebord is het andere niet. Hoe ziet een perfect reclamebord dat doet wat het moet doen er eigenlijk uit? We maken er een voorstelling van.
In goede staat
De slechtste reclame is een slecht onderhouden reclamebord in de buitenlucht. Wanneer jouw reclamebord te leiden heeft gehad onder weersomstandigheden of vandalisme zal degene die de reclame ziet vooral onthouden dat het er onverzorgd uitzag. Dat is niet wat je wilt, want dat gaat ten koste van jouw imago als bedrijf. Schade door vandalisme kun je niet incalculeren, maar wel constateren en repareren mits je de moeite neemt om bij tijd en wijle te controleren hoe je reclamebord erbij staat. Schade door weersomstandigheden kun je vooraf beperken door simpelweg voor het juiste materiaal te gaan. Een goede keuze is dibond. Dit materiaal is weerbestendig, UV-werend en waterdicht. Het buigt niet snel, omdat het bestaat uit bestaat uit twee aluminium buitenlagen met daartussenin een polyethyleen kernlaag. Een dibond reclamebord is geschikt voor toepassingen binnen en buiten én ook nog eens licht van gewicht.
Sterk beeld
Hoe breng je een boodschap beter overp: door beeld de aandacht te laten trekken, of juist tekst? In beide gevallen moet de boodschap sterk en duidelijk zijn. Kies je daarom voor beeld als voornaamste aandachttrekker, zorg dan voor een beeld dat aanspreekt en blijft hangen. Te vaak zie je tegenwoordig nog reclameborden en reclameposters met duidelijk geposeerde of gemanipuleerde beelden, die niet ‘echt’ aanvoelen. De kunst is om dit te doorbreken met het juiste beeld dat jouw boodschap ondersteunt. Dat kan een beeld zijn dat tot serieuze overpeinzing leidt, maar zeker ook een beeld dat zo amusant is dat met erbij in de lach schiet. In dat laatste geval helpt het als het gaat om iets dat uit het leven gegrepen is. Kies je voor beeld, laat dan ook kleuren de aandacht van de voorbijganger trekken.
Goede slogan
Net zoals een sterk beeld kan blijven in het hoofd van de voorbijganger, kan een treffende slogan dat ook. Jouw slogan moet een reactie teweeg kunnen brengen. Mensen moeten zich iets gaan afvragen nadat ze jouw reclame gezien hebben, of wanneer het amusant bedoeld is daadwerkelijk in de lach schieten. Een manier om mensen – letterlijk – aan te spreken is door de slogan in vragende vorm te zetten: ben jij nog tevreden met je huis, bijvoorbeeld. Een sterke slogan kan in principe zonder beeld, maar een combinatie van beide is ook een optie. In dat geval moet nog steeds wel de slogan als eerste de aandacht trekken. Het beeld is er dan slechts om context te bieden aan de slogan.
Size matters
Hoewel sommige mannen zullen beweren dat formaat er niet toe doet, is dit bij reclameborden in ieder geval zeker wél zo. Het is heel eenvoudig: hoe groter het reclamebord, hoe meer het opvalt en hoe groter de kans dat het gezien en onthouden wordt. Uiteraard zijn de kosten relatief aan de grootte, dus moet je voor jezelf een keuze maken wat je redelijkerwijs wilt investeren, en of daar een formaat bij past dat voldoet aan jouw wensen. Wees in ieder geval niet te bescheiden, want daar koop je niets voor.
Het formaat van jouw bedrijfslogo
Natuurlijk mag jouw bedrijfslogo niet ontbreken op het bord. Het hoeft alleen niet het eerste te zijn wat je ziet. Het is van belang dat men de boodschap registreert voordat de afzender duidelijk wordt, anders kan de eventuele interesse in de boodschap bij voorbaat al weg zijn. Als de boodschap een reactie op roept, gaan mensen doorgaans vanzelf op zoek naar de afzender. In sommige situaties is er natuurlijk wel iets te zeggen voor het groot afbeelden van je logo, maar dat is vooral als je ergens lokaal al gevestigd bent qua klantenkring maar je ‘aanwezigheid’ wil laten zien omdat je iets sponsort, bijvoorbeeld.