Home Retail Hoe vind je een betrouwbare dropshipper?

Hoe vind je een betrouwbare dropshipper?

2753
DELEN

Startende webwinkels zijn bij het opstellen van hun ondernemingsplan vaak naarstig op zoek naar een betrouwbare dropshipper. Hierbij stuiten ze op onlosmakelijke problemen. Hoe herken je immers een betrouwbare dropshipper leverancier en waarom zijn ze nu eenmaal zo moeilijk te vinden? Het blijkt de aard van het beestje te zijn.

Kenmerken van betrouwbare dropshippers

Hoe kan je een betrouwbare dropshipper leverancier herkennen? Er zijn enkele kenmerken die de betrouwbare dropshippers onderscheiden van hun malafide broertjes. In de eerste plaats moet je een dropshipper vinden die minimaal één keer per week verzendt. Uiteraard is een dropshipper die meerdere keren per week verzendt een betere keuze, alhoewel dat mogelijks in een lagere marge kan resulteren. Vraag trouwens ook steeds na of de leverancier wel verzendt naar alle locaties waarop jij actief wenst te zijn. Het kan hierbij gaan om internationale zendingen maar evenzeer om leveringen op de Waddeneilanden. Biedt de dropshipper hier standaard geen levering aan? Ga dan op zoek naar oplossingen.

Meestal zal een goede dropshipper slechts eenmaal per maand factureren en zal je niet per bestelling vooraf moeten betalen. Is het tegendeel waar? Dan krijg je er niet alleen een zware administratieve en boekhoudkundige last bovenop, bovendien heb je mogelijks te maken met een tussenpersoon.

Verder laat een betrouwbare dropshipper leverancier zich kenmerken door wat hij heeft en wat hij niet heeft:

  • Hij beschikt altijd over een officiële erkenning of inschrijving (bv. bij de Kamer van Koophandel);
  • De producten zijn meestal onbeperkt op voorraad;
  • De dropshipper heeft een website maar geen webwinkel: hij focust op het leveren van goederen en niet op het verkopen. Is dat niet het geval? Dan gaat het mogelijks om een tussenschakel;
  • Biedt (gedeeltelijke) klantensupport waardoor je geen uitgebreide expertise nodig hebt;
  • Biedt beeldmateriaal en productomschrijvingen aan opdat je de producten vlot online kan zetten. Let wel op voor duplicate content;
  • Biedt de mogelijkheid aan om de webwinkelsoftware te koppelen met zijn magazijn (alhoewel lang niet iedere dropshipper die optie aanbiedt).

Een goede dropshipper vinden is niet eenvoudig

Voorgaande kenmerken tonen het alvast aan: het vinden van een goede dropshipper is niet eenvoudig. In de eerste plaats omdat dropshippers helemaal niet actief inzetten op online marketing. Dat is nu inderdaad eenmaal het aard van het beestje. Bovendien zijn er ook vaak tussenschakels tussen de eerste leverancier en jouw webshop. Die tussenschakels zijn vaak makkelijker te raadplegen en geven uiteraard geen informatie over hun eerste leverancier. Aangezien iedere tussenschakel ook een marge zal hanteren, koop je bij hen jouw producten niet aan het goedkoopste tarief. De ultieme doelstelling: de eerste schakel vinden en rechtstreeks jouw producten door hen aan de klant laten leveren. Het is niet eenvoudig maar er bestaan zeker enkele hulpmiddelen om alsnog een dropshipper te vinden.

Bij de zoektocht naar betrouwbare dropshippers is en blijft de regel: als je ‘m eenvoudig kan vinden, is het waarschijnlijk niet de beste optie.

Ga aankloppen bij dropshipping directories

Een eerste hulp zijn de zogenaamde dropshipping directories. Aangezien het aartsmoeilijk is om een geschikte dropshipper te vinden, zijn er gespecialiseerde bedrijven die het nodige voor jou doen. Zij verzamelden over een langere periode gegevens over potentiële dropshippers en weten welke partijen al dan niet betrouwbaar zijn. Let er wel op dat het bedrijf je ook effectief in contact brengt met een dropshipper en niet gewoon de transacties regelt in ruil voor een commissie, dan ben je immers gewoon terug naar af. Valabele (internationale) mogelijkheden zijn WorldwideBrands en SaleHoo. Het nadeel? Directories bieden hun diensten niet gratis aan waardoor je opnieuw kosten spendeert aan tussenpersonen. Anderzijds: de verzamelde adressen en contactgegevens kan je op lange termijn verder blijven gebruiken.

Ontdek de markt waarin je actief gaat worden

De meeste webshops kiezen tegenwoordig voor een niche waarin de markt mogelijkheden biedt. Zorg er dan ook voor dat je die niche leert kennen. Zo kan je gerust eens een product bestellen bij een tussenpersoon: mogelijks vind je de gegevens van de afzender gewoon op de verpakking of staat de fabrikant aangegeven. Het verzamelen van die informatie kan je uiteindelijk tot de eerste verkoper brengen. Spreek bovendien ook zelf actief producenten aan, ook op het lokale bedrijventerrein. Overtuig hen met de mogelijkheden van jouw kennis omtrent e-marketing en e-verkoop en trek hen over de streep. Mogelijks stappen zij wel mee in jouw project en heb je er een betrouwbare partner bij.

Opgelet: ga niet zoeken naar dropshippers via Google of bouw de nodige voorzichtigheid in. Vind je een leverancier onder de term ‘dropshipper’? Dan leert de ervaring me dat die leverancier vaak duurder is dan een andere die er niet mee te koop loopt.

Let op bij internationale leveranciers

Misschien kom je al snel terecht bij internationale leveranciers uit pakweg China. Hier vallen verschillende aandachtspunten te noteren. Zo zijn er extra lange leveringstijden, zijn deze dropshipper leveranciers niet altijd even betrouwbaar (let op voor namaak) en moet je ook rekening houden met de import- en douanekosten. Bovendien heb je maar moeilijk de controle over het werk dat je ‘uitbesteedt’. Best kies je dan ook voor lokale partners of blijf je trouw aan de grenzen van de Europese Unie. Kan het echt niet anders? Dan kan je het zeker overwegen maar informeer je  altijd goed, lees recensies en laat je zeker adviseren.

Zoek tussen concurrenten naar partners

Niet iedere webwinkel hoeft voor jou een concurrent te zijn. Soms kan het de moeite lonen om in hen partners te vinden. Zeker indien andere webwinkels rechtstreeks producten aankopen bij een leverancier en zelfstandig een stock beheren. Je kan op zoek gaan naar producten waar de andere verkoper niet mee te koop loopt en die niet echt tot de kern van zijn business behoren. Is dat bij jou wel het geval? Dan kan er een partnerschap ontstaan: jij hebt niet de budgetten om een voorraad aan te leggen maar kan de producten wel vlot van de hand doen, terwijl voor de andere partij het omgekeerde geldt. Als je een aangename onderhandelingsmarge kan inbouwen, kan de andere winkel als tussenpersoon dienen en creëer je een handige win-winsituatie. En alhoewel je vaak een nee krijgen zal, is iedere afwijzing een stap dichter bij het uiteindelijk succes.

Conclusie: kijk altijd verder dan je neus lang is

De belangrijkste conclusie: een goede leverancier vind je niet zomaar. Iedere keer dat je denkt er één gevonden te hebben, blijkt er wel een betere om de hoek te loeren. Ga daarom nooit zomaar af van de eerste dropship leverancier die je op het net vinden kan. Ga na of er toch geen betere opties te vinden zijn op zowel nationaal als internationaal niveau. Durf ook zelf bedrijven te benaderen en op zoek te gaan naar partners. Dropshipping directories kunnen zeker handig zijn, maar vooral wanneer je kiest voor een nichemarkt zet je misschien toch maar beter zelf een partnerschap op poten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here