Home Online Marketing Hoe schrijf je evergreen content?

Hoe schrijf je evergreen content?

800
DELEN
Hoe schrijf je evergreen content

Bij het schrijven van een artikel komt veel kijken. Je bedenkt een onderwerp, schrijft de tekst en zoekt passende afbeeldingen. Hoe zorg je ervoor dat je blog na al dat harde werk ook daadwerkelijk wordt gelezen? Start met evergreen content!

Wat is evergreen content?

Evergreen content betekent duurzame, tijdloze content. Het gaat om basisinformatie die handig, nuttig en informatief is. Natuurlijk heeft deze content af en toe een update nodig (in elk vakgebied zijn er dingen die veranderen), maar de basis is altijd relevant. Het voordeel hiervan is dat je één keer intensief werk verzet, terwijl je op lange termijn de vruchten ervan plukt. Evergreen content zorgt voor een stijging in het organische verkeer en verbetert de positie van zoekwoorden in de zoekresultaten. 

Het tegenovergestelde van evergreen content zijn artikelen die zich focussen op trends of hypes. Er is natuurlijk niets mis met artikelen die zich richten op actualiteit, maar hierdoor zijn ze maar beperkt relevant. In 2020 lees je niet over de interieurtrends van 2018 om je huis in te richten. Hierdoor profiteer je alleen van voordelen op de korte termijn, terwijl je er wel veel tijd, energie en moeite in steekt.  

Onderzoek naar de doelgroep 

Evergreen content schrijven

Wat precies duurzame, tijdloze content is verschilt per bedrijf. Wat voor de een tijdloos is, is slechts een kort nieuwtje voor de ander. Het is daarom belangrijk om je bedrijf én lezer te kennen. Je kan hiervoor onderzoek doen met Google Search Console of een SEO specialist inhuren. Google Search Console is een gratis tool waarmee je het zoekverkeer en de prestaties van je website kan analyseren. Hiermee kan je onder andere zien wat de populairste pagina’s zijn en wat de posities zijn van bepaalde zoekwoorden. Deze informatie kan je gebruiken om geschikte zoekwoorden te selecteren.  

Evergreen content schrijven

Als de focus zoekwoorden zijn geselecteerd, is het van belang om hier een informatief artikel over te schrijven. Voorbeelden van evergreen content zijn handleidingen, verklaringen van begrippen, oplossingen op vragen of productreviews. Twijfel over je de insteek van de content? Bedenk dan vragen die betrekking hebben op het onderwerp, bijvoorbeeld aan de hand van de vijf W’s (wie, wat, waar, waarom en wanneer). Schrijf het artikel vervolgens zo uitgebreid mogelijk. Bij evergreen content geldt: hoe meer informatie, hoe beter. Een richtlijn is 500 tot 1500 woorden. Vergeet niet om het artikel te optimaliseren voor zoekmachines. Een SEO bureau kan je helpen bij zoekmachine optimalisatie en het schrijven van evergreen content.

Kortom: evergreen content zorgt voor bezoekers op de lange termijn. Toch kost het vooronderzoek en schrijfwerk een hoop tijd. Actuele artikelen hebben ook voordelen: contentcreatie is makkelijker, het laat zien dat je op de hoogte bent van de laatste trends en er is een kans om viraal te gaan. Maak daarom een mooie afwisseling van evergreen content én actualiteit. 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here