Home Marketing Hoe schrijf je een goed persbericht?

Hoe schrijf je een goed persbericht?

173
DELEN

Wil je als bedrijf of organisatie de aandacht trekken voor een geplande activiteit, vernieuwing of meer in het algemeen om de eigen naamsbekendheid te vergroten? Dan kan dit door het schrijven van een persbericht. Om zelf zo’n persbericht te maken dient rekening te worden gehouden met enkele algemene richtlijnen, wij vaten deze kort voor je samen. Houd alvast steeds volgende zaken in het achterhoofd: met een goed persbericht wil je belangstelling wekken en mensen overtuigen.

Hoe schrijf je een persbericht? Overtuig de journalist

Je wil uiteraard dat je persbericht wordt opgepikt door een journalist, zodat deze het kan verwerken tot een gepubliceerd nieuwsbericht. Een opsomming over hoe fantastisch alles is, zal minder snel de aandacht trekken dan een zakelijk en ‘to the point’ geschreven stuk. Een persbericht maken staat niet gelijk aan een reclametekst schrijven: beperk je tot de feiten.

Voorts is het essentieel om de belangrijke informatie bondig in de intro aan bod te laten komen. Bij een ellenlange en nietszeggende intro zal de journalist in kwestie snel afhaken (dit geldt evenzeer voor elke andere lezer). Zie je de intro bovenaan dit artikel? We beperkten het tot minder dan 80 woorden. Dat is belangrijk om het afhaken van de lezer te voorkomen.

Wanneer je een persbericht maakt, dien je bovendien goed na te denken over de inhoud en de volgorde van die inhoud. Minder relevante zaken laat je het best weg of plaats je meer naar het einde van je bericht.

Hiernaast is het uiterst cruciaal dat jouw tekst foutloos is: niemand leest graag een tekst vol spel- of typefouten, zeker een druk bezette journalist niet. Lever je echter een grammaticaal correct en informatief onderbouwd persbericht af, dan zal de journalist sneller geneigd zijn om deze te gebruiken en kan hij gewoon delen tekst overnemen. Vooral van dat laatste lijken journalisten vaak te smullen.

De lay-out van een goed persbericht

Ga je een persbericht schrijven, dan is het van belang om aan te geven dat het om een persbericht gaat en niet om een advertentie. Dit gebeurt gebruikelijk door bovenaan het artikel het woord ‘Persbericht’ te vermelden. Net zoals andere teksten wordt ook een persbericht opgedeeld in alinea’s waarbij de kop en eventuele subtitels van belang zijn: deze trekken namelijk snel de aandacht van de lezer.

Begin de intro of lead met de essentie en licht die vervolgens in de rest van het artikel toe. Niet zo eenvoudig? Weet dan dat deze lead slechts het antwoord dient te geven op (enkele van) de gebruikelijke vijf W-vragen. Maak je intro en het gehele persbericht niet te lang en probeer al te lange zinnen te vermijden.

Waar dien je nog op te letten?

Met de inhoud en de structuur bij het schrijven van een persbericht, zijn de essentiële aandachtspunten van een persbericht schrijven verduidelijkt.

Hiernaast hou je er best rekening mee dat een zichzelf respecterende journalist zijn bronnen verifieert. Beëindig dus je artikel met een overzicht van gebruikte bronnen (en eventueel enkele bronnen voor meer informatie) en jouw (of andere relevante) contactgegevens. Verwerk voorgaande gegevens niet in het artikel zelf en geef eventueel nog aan dat je contactgegevens niet worden overgenomen in het nieuwsbericht. Het eigenlijke artikel sluit je best af door een regel toe te voegen met hierin “einde persbericht”.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here