De inzet van online marketingactiviteiten vergt tijd en geld. Het is daarom belangrijk om jouw inzet en daarmee de efficiency van jouw online marketingactiviteiten te meten. Zodoende weet je ook welke activiteiten werken en welke niet. Vervolgens kan je hierop inspelen om de prestaties te optimaliseren of om zelfs de activiteiten te verschuiven naar een andere strategie. Meten is daarom essentieel, maar hoe pak je dat aan?
Stel KPI’s vast
Wanneer je zonder strategie besluit om bijvoorbeeld linkbuilding in te gaan zetten en de linkbuilding te monitoren, dan weet je eigenlijk niet wat je uiteindelijk met de resultaten moet doen. Je hebt immers geen doel vastgesteld.
Het is daarom belangrijk om KPI’s vast te stellen. Deze afkorting staat voor Key Performance Indicators; de maatstaven om prestaties van organisaties te analyseren. Om als organisatie in de praktijk succesvol te opereren is het van belang om een algehele strategie te ontwikkelen. Hierin worden operationele doelstellingen vastgesteld die vervolgens kunnen worden beoordeeld of de organisatie erin slaagt om de strategie uiteindelijk waar te maken. Dit wordt gemeten aan de hand van de zogenoemde KPI´s. Deze indicatoren kunnen tijdig worden aangepast of worden bijgestuurd, indien nodig.
De KPI´s kunnen flink verschillen per doelstelling. Er zijn daarnaast ook behoorlijk veel mogelijkheden. Voorbeelden kunnen zijn: het aantal bezoekers op een website verhogen, de tijd verhogen die de bezoeker op de website spendeert op de website of het aantal online verkopen laten toenmen. Welke doelen je ook wil nastreven met jouw organisatie, het is goed om er meerdere te hebben zodat je altijd de lat hoog kan leggen voor jezelf.
Maar wat doe je als je deze doelen hebt gesteld? Zijn er bepaalde technieken waarmee je die doelen kunt behalen? Hieronder een aantal voorbeelden.
Inzetten van linkbuilding
Het inzetten van linkbuilding kan verschillende doeleinden hebben, bijvoorbeeld een grotere naamsbekendheid of het creëren van hogere autoriteit. Bij linkbuilding gaat het erom dat je andere websites door middel van een link naar jouw website laat leiden. Dit kan bijvoorbeeld door middel van het plaatsen van gastblogs. Iedere link die naar je website verwijst kan je dan bijhouden zodat je de impact kan zien van jouw organische groei. Vervolgens kan je vanaf hieruit de linkbuilding strategie continu blijven optimaliseren.
Content; interactie en bezoekduur
Via Google Analytics is het mogelijk om de bouncepercentage te meten wanneer een bezoeker de website direct verlaat en ook via welke pagina. Op die manier zie je ook welke pagina nog extra aandacht nodig heeft en welke pagina het goed doet voor de bezoeker. Ook kan je zien hoe lang de gemiddelde bezoekduur is op een pagina. Een pagina kan bijvoorbeeld weinig bezoekers hebben, maar de bezoekduur kan wel hoog zijn; een teken dat de pagina wel degelijk interessant is voor de doelgroep. Een vervolgstap zou zijn om deze contentpagina wellicht meer uit te breiden en deze vervolgens via verschillende kanalen te verspreiden zoals social media. Meten is dus van essentieel belang om te achterhalen wat jouw bezoekers doen.
Conversies meten
In Google Analytics meet je ook het aantal conversies en welke pagina het beste converteert. Een goed voorbeeld is een landingspagina via een lopende campagne. De invloed van content speelt hierin ook een belangrijke rol. Zo kan je direct inzien welke campagnes goed draaien en welke pagina’s beter kunnen worden geoptimaliseerd.
Door het meten van de online marketingactiviteiten leer je jouw doelgroep steeds beter kennen en speel je vervolgens hier slim op in. Het is dan ook een continu proces dat altijd tijd en energie zal vergen, maar uiteindelijk wel bijdraagt aan het succes van de organisatie.