Storytelling werd voorheen eigenlijk alleen gebruikt bij presentaties, maar tegenwoordig zien we het overal toegepast worden. Storytelling wordt ingezet bij Instagram Stories, bij Facebook Live, op YouTube, op de zakelijke website en in blogs die gedeeld worden. Sinds kort heeft ook LinkedIn een video-optie en dus zal ook hier steeds vaker een beroep worden gedaan op storytelling. Maar welke onderwerpen moet je nu aanspreken met storytelling om het gewenste effect te verkrijgen? Wij geven je 4 tips om aan te spreken.
1. Waarom ben jij uniek?
Er zullen ongetwijfeld bedrijven zijn die goed te vergelijken zijn met jouw onderneming. Waarom zou de consument dan toch voor jouw bedrijf moeten kiezen in plaats van voor die ander? Noteer voor jezelf eens wat punten die echt uniek voor jouw bedrijf spreken en maak hier een mooi verhaal van. Soms zijn je grootste concurrenten de beste inspiratie voor storytelling. Uiteindelijk gaat het erom dat mensen het gevoel krijgen dat zij bij jou inderdaad beter af zijn dan bij een andere onderneming, dus zorg voor een sterk verhaal met goede feiten die jou onderscheidend maken.
2. Welke problemen los jij op?
Jouw product of dienst heeft een bepaalde functie. Als dit niet zo zou zijn, dan heeft je product of dienst geen waarde voor de markt. Door jouw product aan te schaffen kunnen mensen iets oplossen, bijvoorbeeld. Neem zoiets eenvoudigs als een perfect afsluitbare beschuitbus. Veel mensen hebben last van het snel oud worden van beschuit door loszittende dekseltjes van deze bussen. Jouw unieke beschuitbus lost dit probleem om. Makkelijk gezegd; zoek eens uit welke vragen er leven onder jouw doelgroep en beantwoord deze vragen. Kijk eens naar welke problemen zij hebben en geef aan waarom jouw product of dienst deze problemen op kan lossen.
3. Waar doe jij het voor?
Vanzelfsprekend sta jij achter wat je doet. Je hebt het vak niet voor niets gekozen. Niets is zo overtuigend als jouw passie voor wat je doet, dus deel dit ook. Vertel eens waarom jij gekozen hebt voor deze business. Wat zijn jouw drijfveren? Wie hebben je geïnspireerd? Waarom wil jij altijd blijven doorgaan en zie jij nog mooie ontwikkelingen in de toekomst? Niemand anders kan zo enthousiast vertellen over jouw bedrijf dan jij zelf, dus ga die uitdaging aan en je hebt zeker een succesje te pakken op het gebied van storytelling.
4. Wat zijn de ervaringen?
Na verloop van tijd heb je waarschijnlijk wel al wat echte succesverhalen verzameld. Ieder bedrijf heeft wel eens klanten die extra tevreden zijn over de geboden service, dienst of het product. Hier kunnen meerdere redenen voor zijn. Loop je succesverhalen eens na en selecteer de meest opvallende, meest inspirerende en meest grappige succesverhalen. Deze successen zijn een ideale basis om te gebruiken voor storytelling.