Home Blogs Hoe maak je je webwinkel klaar voor de eerste omzet?

Hoe maak je je webwinkel klaar voor de eerste omzet?

325
DELEN
Hoe maak je je webwinkel klaar voor de eerste omzet

Je hebt een plan om je eigen webwinkel beginnen. Je businessplan is klaar en je weet welke producten je gaat verkopen. Nu is het tijd om de webwinkel te gaan bouwen. Wat moet je allemaal doen voordat je webwinkel klaar is voor de eerste klanten.

Maak technische keuzes

Ook al ben je in de eerste plaats ondernemer, je moet toch een aantal technische keuzes maken. De belangrijkste keuze is waar je webwinkel gaat draaien. Je kunt ervoor kiezen om een webwinkel te laten maken door een webbouwer. Dit brengt veel kosten met zich mee. Zeker in het begin wil je je webwinkel flexibel houden en dan is het niet handig als je afhankelijk bent van een webbouwer die tijd schrijft voor iedere wijzigingen.

Gelukkig zijn er goede alternatieven. Via een platform als Shopify kun je heel snel een eigen webwinkel openen. Je krijgt een stabiele basis waar je op voort kunt bouwen. Je betaalt hiervoor maandelijks een vast bedrag, zodat je weet waar je aan toe bent.

Zet je online kassa klaar

Het klinkt logisch, maar als je klanten niet kunnen betalen, dan hoef je je webwinkel niet te openen. Zorg er dus voor je klanten kunnen betalen op een manier die voor hen makkelijk is. In Nederland betekent dit dat je eigenlijk niet aan een iDeal-kassa ontkomt. Veel webwinkels bieden daarnaast de mogelijkheid om met creditcard, PayPal, bankoverschrijving of achteraf te betalen.

Er zijn vaak plugins beschikbaar waarmee je deze betalingssystemen kunt integreren in je webwinkel. Als je kiest voor een online platform, dan is het een kwestie van aanvinken welke betalingsmethoden je wilt hebben. Je regelt wat administratieve verplichtingen en zet vervolgens binnen een handomdraai je online kassa op.

Productteksten en andere content

Je klanten willen weten wat zij bij jou kunnen kopen. Dit betekent dat je je productpagina’s in orde moet maken. Onmisbaar hierbij zijn goede productfoto’s die de belangrijkste vragen van de klant beantwoorden: Hoe groot is het product? Hoe ziet het er van de achterkant uit? Welke kleuren zijn er allemaal beschikbaar?

Minstens zo belangrijk zijn goede productomschrijvingen. Wat zijn de belangrijkste eigenschappen van jouw product en wat de grootste voordelen? De productomschrijvingen zijn niet alleen belangrijk voor de mensen die al in je webwinkel zijn, deze zorgen er ook voor dat je webwinkel wordt gevonden in zoekmachines.

Daarnaast kiezen veel webwinkels ervoor om een blog bij te houden. Op deze blog deel je kennis die belangrijk is voor je klanten. Je kunt je klanten zo ook adviseren over welk product het beste bij hen past.

Maak de lay-out

Een goede, herkenbare lay-out is belangrijk, maar je kunt best beginnen met je webwinkel als deze er nog niet tiptop uitziet. De look and feel van je webwinkel is vaak iets dat gaandeweg ontstaat. Je begint misschien met een simpel logo en een kleurenschema. Later maak je hier een herkenbare stijl van.

Uiteraard betekent dit niet dat je met een lelijke webwinkel moet beginnen. Je kunt eenvoudig een mooi standaardontwerp uit de thema-bibliotheek kiezen. Je kiest een eigen kleurenschema en past het thema daar op aan. Gaandeweg ontwikkel je je eigen look and feel voor de webwinkel.

Gewoon beginnen

Als je je eigen webwinkel wilt beginnen, is het verleidelijk om deze pas te openen als deze technisch tiptop in orde is. Sommige dingen, zoals een betalingspagina, heb je echt nodig. De meeste andere dingen kun je later wel afmaken.

Een e-commerceplatform als Shopify geeft je een goede basis voor je webwinkel. Je kunt heel snel beginnen en je webwinkel gaandeweg optimaliseren. Zo houd je de focus op het ondernemen en hoef je je niet bezig te houden met de techniek.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here