De AI-revolutie lijkt eindelijk uit de startblokken te schieten. Recent kreeg de eerste robot ooit burgerschapsrechten en ook de Verenigde Naties is druk in de weer over het reguleren van kunstmatige intelligentie. Een robot zullen we zeker nog niet in iedere onderneming terugvinden, maar toch kan intelligente software iedere mkb’er vorm helpen geven.
Klantendienst
Verwacht wordt dat de eerste revolutie er een zal zijn van de klantendienst. Intelligente software zal zich in chatbots nestelen en vragen van klanten automatisch beantwoorden. De beginfase hiervoor is reeds ingezet met verschillende grote spelers die zo’n intelligente chatbots al geïntroduceerd hebben. Momenteel wordt het eerder aanzien als een extra dienst waarbij de klassieke klantendienst nog steeds bereikbaar is. Naarmate dergelijke bots steeds intelligenter worden, zal dat ervoor zorgen dat klantendiensten kunnen afslanken of zich op andere aspecten kunnen richten. Voor de mkb’ers wil dat dan weer zeggen dat ook zij een voortdurend bereikbare klantendienst kunnen introduceren, zonder ook effectief een fysieke callcenter te moeten oprichten. De klantenbelevenis zal het alvast alleen ten goede komen.
Automatische processen laten uitvoeren
Het automatisch laten uitvoeren van standaardprocessen, dat kennen we toch al? Inderdaad, klassieke programma’s doen dat natuurlijk ook. Anderzijds botsen zo’n programma’s al snel tegen hun limieten aan. Kunstmatige intelligentie leert voortdurend bij en zorgt ervoor dat het ook bij wijzigende omstandigheden de automatische processen nog steeds kan uitvoeren. Voorbeelden van dergelijke processen vinden we, hoe bizar het ook mag zijn, in de aloude advocatuur. Hier werd reeds intelligente software geïntroduceerd dat automatisch rechtspraak en rechtsleer kan opzoeken en conclusies kan uitschrijven. In de Verenigde Staten gaat het zelfs zo ver dat de software op zoek gaat naar de argumenten die bij een bepaalde rechter meer slaagkans hebben en de argumenten daarvoor dan ook aanpast. Niet alleen verloopt het proces hier met andere woorden sneller, maar ook gewoon efficiënter en beter.
Logistieke sector en productie
Ook in de logistieke sector zal AI de komende jaren zijn intrede doen. Hier wordt vooral gedacht aan robots die automatisch bestellingen verwerken. Dergelijke robots leren dan hun omgeving kennen, communiceren onderling en kunnen zo de meest efficiënte weg naar een locatie in het magazijn bepalen. Ook weet een robot automatisch of bepaalde adresgegevens al dan niet kloppen of leert het dat hij meer kans heeft om een pakje succesvol af te laten leveren op een vrijdag, waarna hij het logistiek proces hiertoe kan aanpassen. Toegegeven: deze technologie staat lang nog niet op punt, maar het is andermaal een voorbeeld van hoe kunstmatige intelligentie een onderneming vooruit kan helpen.
Wanneer moet je investeren in kunstmatige intelligentie?
Voor de mkb’er is het op maat ontwikkelen van AI misschien nog een tikkeltje te duur, alhoewel er heel wat softwarebedrijven naarstig mee aan de slag gaan en we het ook al in alledaagse snufjes zoals smartphones terug kunnen vinden. Zij die er eerst in investeren zullen anderzijds een concurrentieel voordeel kennen, waardoor al te lang afwachten ook af te raden valt. Best begin je daarom nu al met het bijhouden van trends, het ontdekken van de mogelijkheden voor jouw onderneming en een strategische roadmap te ontwikkelen. Zo ben je er alvast klaar voor om op middellange termijn kunstmatige intelligentie in jouw onderneming te introduceren.