Home Geen categorie Hoe kies ik de juiste betaalmethoden voor mijn organisatie?

Hoe kies ik de juiste betaalmethoden voor mijn organisatie?

706
DELEN

Consumenten kopen tegenwoordig steeds meer online. Voor bedrijven met een webshop is dit een goede ontwikkeling. Veel van deze bedrijven hebben hun verkoopcijfers de afgelopen jaren zien stijgen. Heb jij ook een webshop, maar blijven de cijfers achter? Kijk dan eens kritisch naar jouw webwinkel. Mogelijk is het betaalproces wel te moeilijk ingericht, waardoor bezoekers uiteindelijk toch besluiten hun aankoop elders te doen. Het kiezen van de juiste betaalmethode voor jouw organisatie is dan ook belangrijk. Maar hoe doe je dat eigenlijk? Wij helpen jou in deze tekst de juiste betaalmethoden voor jouw organisatie te vinden.

Gemakkelijk in gebruik

Wanneer je betaalmethoden wilt gebruiken voor jouw webshop, moet je eerst naar het gebruiksgemak ervan kijken. Kunnen consumenten via de door jou gekozen betaalmethode bijvoorbeeld makkelijk en snel afrekenen? Dan is de kans groter dat ze een product of dienst afnemen dan wanneer het een omslachtige methode betreft. Kies daarom altijd voor een betaalmethode waarmee makkelijk en snel afgerekend kan worden.

Hoe zit het met de veiligheid?

Er zijn mensen die tegenwoordig alles online bestellen. Toch zijn er ook genoeg mensen die (nog) wantrouwend zijn tegenover online betaalmethoden. Zo vraagt men zich regelmatig af of een betaalmethode wel veilig is. Daarom is de veiligheid iets waarmee je rekening moet houden bij het kiezen van een betaalmethode. Kies bij voorkeur voor betaalmethoden waarmee klanten in de omgeving van hun eigen bank afrekenen. Dit geeft een vertrouwd gevoeld, waardoor men sneller online een aankoop doet.

Transactiekosten

Een ander belangrijk punt waar je naar moet kijken bij het kiezen van betaalmethoden, zijn de transactiekosten. Bij sommige betaalmethoden betaal je een vast bedrag per transactie. Er zijn ook betaalmethoden waarbij je een percentage van het aankoopbedrag afdraagt. Sommige betaalmethoden kunnen je behoorlijk wat kosten met zich meebrengen, terwijl anderen behoorlijk goedkoop zijn. Uiteraard krijg je hier wel vaak een servicefactor of meer bereik voor terug. Weeg dit goed tegen elkaar af voordat je de knoop doorhakt.

De populairste betaalmethoden van dit moment

Er zijn vandaag de dag verschillende betaalmethoden die je voor jouw organisatie kunt gebruiken. Dit  maakt het er niet makkelijker op om een keuze te maken. Vind jij het ook lastig om te kiezen? Wij zetten hieronder de populairste betaalmethoden van dit moment op een rijtje.

– iDEAL

De populairste betaalmethode in Nederland. Voor veel Nederlanders is dit de meest vertrouwde vorm van betalen. Wanneer consumenten gaan betalen, worden zij doorgestuurd naar de omgeving van hun eigen bank. Hierdoor kunnen zij veilig afrekenen.

– Bancontact

De populairste betaalmethode in België. Deze betaalmethode heeft veel weg van het Nederlandse iDEAL. Ook hier rekent de consument namelijk af in de eigen internetbankierenomgeving. Grote voordeel van Bancontact is dat het een gegarandeerde betaalmethode is. Het geld wordt direct overgemaakt en de betaling kan niet meer worden teruggedraaid.

– Creditcard

Creditcardbetalingen zijn aan te raden wanneer je ook aan mensen buiten Nederland en België wilt verkopen. Een betaling via creditcard is laagdrempelig, want er is geen saldo nodig om de aankoop te doen. Daarbij komt dat de producten die consumenten met hun creditcard betalen minimaal 180 dagen verzekerd zijn tegen schade, verlies en diefstal.

– Achterafbetaalmethodes

Achterafbetalen is de snelstgroeiende online betaalmethode momenteel. Vooral jongeren prefereren achterafbetalen, vooral bij fashionaankopen. Wil je geen risico lopen? Maak dan gebruik van de betaalservice van bijvoorbeeld Klarna, AfterPay, Billink, In3 of andere achterafbetaalmerken. Zij nemen de risico’s van de webshop over én zorgen voor een groter bereik of een nieuwe doelgroep.

– Wallets

Betalen vanuit een wallet, wat is dat? Een e-wallet is een digitale portomonnee. Het kan betalen versnellen en vergemakkelijken. Denk aan de snelopkomende populairiteit van Apple Pay, waarbij bijvoorbeeld een creditcard of bankrekening gekoppeld is aan de wallet. Maar ook de internationaal bekende PayPal functioneert als een wallet, het is een tussenschakel in de betaling die betalen gemakkelijker maakt en daarbij service verleent aan zowel webshops als consumenten met hun aankoop- of verkoopgarantie.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here