Apple wordt een van de meest succesvolle bedrijven genoemd. Maar hoe kan Apple zo succesvol worden zonder opvallende marketing?
1. Steve Jobs en de geschiedenis van Apple
Iedereen kent ‘m wel, Steve Jobs, de grondlegger van het merk Apple en bekende namen binnen de branche. Hij stond voor revolutionaire en vernieuwende producten, van de iPod tot iPad. Steve Jobs werd zélf een merk.
2. De iPhone, een revolutie
De iPhone werd in 2007 voor het eerst gelanceerd en heeft een enorme invloed gehad op mobiele communicatie. Er werden wereldwijd maar liefst 1.4 miljoen iPhones verkocht in het eerste jaar. Concurrenten als Nokia en Blackberry werden al snel uitgeschakeld. Tegenwoordig doen merken als Samsung en Huawei het ook erg goed, maar nog steeds zijn de iPhones het meest populair. Apple heeft natuurlijk nog veel meer producten op de markt en nu komt ongeveer 56% van de omzet uit de verkoop van iPhones.
3. Apple services en merkloyaliteit
Denk aan iTunes, Apple Music, App Store, iCloud en Apple Pay. Dit zijn slechts een paar dingen die onderdeel uitmaken van Apple services en misschien wel de belangrijkste en snelstgroeiende drijfveren van de omzet. Het helpt bovendien in de merkloyaliteit van consumenten. Als een consument echt van zijn of haar iPhone houdt, muziek en films koopt, hoopt Apple dat ze ook een iPad, MacBook, een Apple TV of Apple Watch kopen. Sterke merken hebben klanten die niet geïnteresseerd zijn in andere merken.
4. China
Zonder China zou Apple er heel anders uitgezien hebben en zorgt voor maar liefst een kwart van het succes. De meeste iPhones worden in China gemaakt. In China is de iPhone het symbool van welvaart en prestige onder de mensen met middeninkomens en stedelingen. Een aanzienlijk deel van de omzet komt dus ook uit China.
5. Marketing strategie Apple
Hoe zit het dan met de marketingstrategie van Apple? De marketingmix van Apple creëert tenslotte fans die uren in de rij willen staan, alleen maar om het nieuwste product te kopen, met een marketing budget van miljoenen euro’s. Ze zorgen ervoor dat hun klanten loyaal zijn en echt van Apple houden. Hoe doen ze dat? Product placement is één van de strategieën: bekende mensen op tv en influencers die producten hebben van Apple. Daarnaast bieden ze gratis trials van hun producten. Heel vaak worden hier testimonials over geschreven en gepubliceerd. Denk ook aan alle unboxing video’s op YouTube. Voila! Allemaal onderdeel van de marketing van Apple. Verder richt Apple zich vooral op de unieke waardepropositie, namelijk het design. Dit dragen ze uit via al hun kanalen. De prijs ligt ook aanzienlijk hoger. Dat komt omdat Apple het niet als concurrentie ziet. Ze weten namelijk wat voor waarde ze toevoegen. Consumenten zijn bereid het te betalen omdat ze weten wat voor moois ze ervoor terugkrijgen. In de communicatie benoemen ze geen technische specificaties, maar richten ze zich op wat de consument nodig heeft, zoals “rand-tot-rand van glas” of “retina display”. En ben je ooit in de Apple Store geweest? Je krijgt meteen het goede gevoel wanneer je er binnenstapt. Warme verlichting, monotone kleuren en een persoonlijke sfeer, met grote ramen zodat iedereen die buiten loopt kan zien hoe tof het binnen is.
Je kunt wel zeggen dat met de komst van de iPhone Apple enorm populair is geworden en wanneer we het hebben over Steve Jobs, dan denken we aan Apple. De marketing van Apple zit ‘m vooral in het creëren van loyale klanten die niets liever meer willen dan Apple.