Home Marketing Het meten van awareness, hoe doe je dat?

Het meten van awareness, hoe doe je dat?

12
DELEN

Brand awareness betekent de mate waarin jouw naam gekoppeld wordt aan jouw product of dienst in een bepaalde situatie. Het is iets dat lastig meetbaar is, in tegenstelling tot de conversie die je er uiteindelijk uit wil krijgen. Dan is het voldoende om het aantal verkochte items te tellen voor conversiemetingen. Echter, het is niet onmogelijk om de awareness te meten na een campagne. Met de juiste data hoeft het niet heel lastig te zijn. Hieronder gaan we er verder op in.

Online enquêtes om awareness te meten

Wanneer je een campagne hebt gehad wil je graag weten wat jouw marketing- en PR-activiteiten hebben opgeleverd. Niet alleen op het gebied van sales, maar ook op het gebied van awareness. Door een online enquête te houden en vragen te stellen aan je doelgroep kun je erachter komen op welk moment ze voor het eerst hebben kennisgemaakt met jouw producten of merk. Ook kun je vragen via welk kanaal ze in aanraking zijn gekomen en welke producten hen het meest aanspreken. Met een enquête wil je zo veel mogelijk te weten te komen over koopgedrag en hoe men informatie verzamelt. Uiteindelijk kun je deze informatie gebruiken voor je marketingstrategie.

De rol van Google Analytics

Met Google Analytics kun je website statistieken analyseren. Er valt tenslotte veel te leren van alle data. Hoe is men op jouw website terecht gekomen, met welke zoekwoorden en op welk punt verlaat men je website? Bij awareness gaat het om hoeveel bezoekers er via direct verkeer is gekomen. Dit betekent de bezoekers die rechtstreeks in de adresbalk jouw website hebben ingetypt. Mensen hebben jouw naam dus ergens zien staan, bijvoorbeeld op de radio, televisie, een flyer of poster. In Google Analytics krijg je inzicht in allerlei gegevens zoals demografische en geografische gegevens van je websitebezoekers.

Online zoekgedrag

Het zoekgedrag geeft veel inzicht in hoe populair je merk of product is. Het zoeken naar informatie start tenslotte in Google. Ga jezelf maar na, als je informatie zoekt over de aankoop van een wasmachine, waar begin je dan met zoeken? Google, waarschijnlijk.
Met de Google Search Console kun je erachter komen hoeveel zoekopdrachten mensen hebben gedaan en welke zoekwoorden ze hebben gebruikt. Deze kun je dan al dan niet relateren aan je merk. Stel dat Coca Cola een campagne heeft gehad voor hun nieuwe smaak Coca Cola citroen en je ziet dat mensen in de campagneperiode het zoekwoord ‘Coca Cola citroen’ vaak intypen. Dan kun je er vanuit gaan dat deze zoekopdrachten zijn gedaan naar aanleiding van advertenties voor dit product. Daarnaast is er de Keyword Planner van Google die je kunt gebruiken voor onderzoek naar relevante zoekwoorden en allerlei mogelijke combinaties van zoekwoorden. Ook is Google Trends een handige tool om te zien hoeveel interesse er is in jouw product of dienst en in welke perioden het interessant is te adverteren. Hier kun je ook vergelijken met concurrenten.

Er zijn een paar belangrijke vragen die je jezelf zou kunnen stellen tijdens en na een campagne. Hoevaak wordt er gezocht naar je product en hoevaak bevatten de zoekopdrachten ook jouw merknaam? Hoeveel wordt er op mobiele apparaten gezocht en in welke regio’s zoekt men het meeste naar jouw producten? Wat is de concurrentie? Wat hebben de hebben advertenties in tijdschriften, flyers en posters aan traffic opgeleverd?

Met de juiste tools is het mogelijk om meer te weten te komen van hoe populair jouw merk, product of dienst is.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here