Een dienstrooster zorgt ervoor dat er genoeg personeel aanwezig is om de service te verlenen die verwacht wordt. Een dienstrooster kan opgesteld worden in veel verschillende vormen. Een eenvoudige versie van een dienstrooster kan zijn dat er onderscheid is gemaakt tussen vroege en late diensten. In de praktijk is een rooster vaak complexer dan dit gegeven voorbeeld. Vaak moet een rooster aan veel meer voorwaarden en wensen voldoen. Elke sector of zelfs elke individuele organisatie heeft zo zijn eigen voorkeuren en voorwaarden voor hun dienstrooster. Zo komt het tegenwoordig steeds vaker voor dat er in organisaties gebruik gemaakt wordt van zelfroosteren.
Up-to-date blijven
Een van de grootste uitdagingen van een dienstrooster is het actueel houden ervan. Er doen zich namelijk steeds verandering voor waarop het dienstrooster aangepast dient te worden. Een succesvolle trend blijkt het vergeven van verantwoordelijkheid aan werknemers op het gebied van hun eigen rooster inplannen. Op deze manier wordt er onderling geschoven met diensten zodat er geen planner aan te pas hoeft te komen om wijzigingen aan te brengen aan het rooster. Dit is zowel mogelijk voor grote als kleine organisaties. Hierbij is het gebruik maken van een moderne rooster planningtool een vereiste. Met deze slimme software ondersteunt u uw medewerkers zodat zij zich niet veel bezig hoeven houden met het actueel houden van het dienstrooster.
Flexibiliteit en zelfstandigheid
Met social software for workforce management zorgt u voor een personeelsplanning die voldoet aan de flexibiliteit en de zelfstandigheid van de werknemers van tegenwoordig. Dit helpt de medewerkers en planners om zo efficiënt mogelijk te plannen, samen te werken en kennis te delen. Door de online aanwezigheid van de planning is het mogelijk om overal en altijd toegang tot uw planning. Hierdoor kunnen werkprocessen ook anders ingericht worden voor kwalitatief beter werk en meer plezier in dat werk.
Eén centrale plek
Om een dienstrooster zo efficiënt mogelijk in te plannen helpt het om gebruik te maken een social software. Met deze software geeft u uw medewerkers en klanten online de mogelijkheid om gemakkelijk met elkaar te communiceren. Maak gebruik van de communicatie rondom geplande taken op één centrale plek. Geen overbodige mailtjes, WhatsApp berichten of telefoongesprekken om onduidelijkheden uit de wereld te hebben. Zet comments op suggesties en werkzaamheden van collega’s. Via dit interne bedrijfscommunicatiesysteem heeft u een centrale plek waarmee iedereen kan communiceren. Hiernaast is het hiermee mogelijk om koppelingen te maken met verschillende bedrijfssystemen om datastromen met elkaar te verbinden.