Het imago van organisaties is enorm belangrijk in deze tijd. Als zzp´er kun je denken dat dit voor jou niet geldt. Maar vergis je niet, ook als zelfstandige is een duidelijk imago waardevol. Potentiële klanten weten zo snel waar je voor staat, welke diensten je biedt en waarvoor ze bij jou terecht kunnen. Je kunt een imago zowel online als offline terug laten komen. Het is belangrijk dat je hier consequent in bent en steeds dezelfde boodschap uitdraagt. Of dit nu online op een website of sociale netwerken is, of offline op briefpapier, brochures en visitekaartjes.
Tijden veranderen en digitale marketing wordt steeds belangrijker. Vergeet alleen niet om deze online marketing uitingen te ondersteunen met print uitingen. Je kunt een mooie website hebben, maar als een potentiële klant op bezoek komt, kan het handig zijn om bijvoorbeeld ook een fysieke portfolio te kunnen tonen. En tijdens netwerkbijeenkomsten zijn visitekaartjes nog steeds onmisbaar. Het is in deze digitale tijd makkelijk om online drukwerk te bestellen.
Mond-tot-mondreclame
Er wordt vaak gezegd dat er geen betere reclame is dan mond-tot-mondreclame. Als jouw klanten positief zijn over jouw bedrijf en diensten, zullen ze dit ook doorvertellen. Imago is hierbij belangrijk. Dit gaat van een glimlach schenken als je met iemand communiceert tot het uitdelen van het juiste printmateriaal. Soms denken we dat offline marketingmateriaal een nutteloze uitgave van geld is. Mist juist ingezet kunnen ze de omzet van jouw bedrijf verhogen. Ze dragen er namelijk aan bij dat potentiële prospects de weg naar jou weten te vinden. Door ze vervolgens in persoon te tonen waarom ze bij jou aan het juiste adres zijn, kun je ze hopelijk tot jouw klanten gaan rekenen. Belangrijk is om in alle kanalen dezelfde boodschap op dezelfde manier uit te stralen. Dus, lettend op gebruik van dezelfde kleuren en typografie, dezelfde slogan en beeldmateriaal met dezelfde uitstraling.
Creëren van een positief imago
Zaken die helpen bij het creëren van een positief imago zijn bijvoorbeeld deelnemen aan (lokale) beurzen en netwerkbijeenkomsten. Jouw bedrijf hier op een verzorgde manier presenteren, draagt bij aan het imago dat anderen vormen. Jouw specifieke kennis over een bepaald onderwerp presenteren, is ook een goed manier om het imago te bevorderen. Een andere manier is solidariteits activiteiten, zoals het steunen van een bijeenkomst van een goed doel in de regio. Door dit te communiceren, zal dit niet alleen voor jouw bedrijf maar ook voor jou als persoon een goed imago bij een breed publiek zorgen. Sociale media zijn ook zeer geschikt om een eenduidig imago te creëren. Alles wat je naar een profiel upload, is immers zichtbaar voor het publiek. Onthoud alleen dat hoe jij wilt dat anderen je zien, niet altijd overeenkomst met wat potentiële klanten daadwerkelijk zien. Door eenduidig te zijn in de uitstraling kun je dit waarschijnlijk voorkomen.