Home Marketing Het belang van duurzame marketing voor je bedrijf

Het belang van duurzame marketing voor je bedrijf

13
DELEN
Het belang van duurzame marketing voor je bedrijf

Marketing an sich is natuurlijk al talloze jaren oud. Waar het tot enkele jaren veelal fysiek ging, zien we nu met name dat het grootste gedeelte van het marketinggebeuren zich online afspeelt. Toch neemt dat niet weg, dat het in de basis nog exact hetzelfde is, als dat het jaren geleden was. Marketing draait immers vandaag de dag nog steeds om de welbekende 4 p’s. Dit zijn product, people, place en promotion. Kortom, nog steeds hetzelfde als dat we dit tegenwoordig doen. Toch zien we dat de invulling tegenwoordig anders is, dan dat we deze voorheen gewend waren. Transparantie is immers vandaag de dag iets wat van essentieel belang is om je hoofd boven water te kunnen houden. Duurzame marketing is daarom dus ook onmisbaar voor iedere ondernemer. Maar hoe kun je dit inzetten? Hoe dit in de praktijk het beste tot zijn recht komt, vertellen we je aan de hand van een aantal praktische voorbeelden.

Wat is duurzame marketing?

Waar de meeste mensen natuurlijk bij duurzaamheid denken aan minder afval, is het uiteraard veel meer dan alleen dat. Het is immers een volledige keten waar rekening mee houden dient te worden. Wanneer je kiest voor bijvoorbeeld een duurzame gietvloer van www.epoxywinkel.nl, dan betekent dit dat je vloer niet alleen van hoogwaardige kwaliteit is, waardoor hij vele malen langer meegaat. Ook betekent dit, dat er dus minder hoeft te worden geproduceerd, wat de uitstoot ten goede komt. Concreet werkt een duurzame gietvloer dus niet alleen door in je eigen portemonnee, maar in de gehele keten. Dat geldt dus voor duurzame marketing. Om je een idee te geven, hebben we een aantal voorbeelden voor je op een rijtje gezet.

Het product zelf

Uiteraard valt en staat alles met je product of dienst. Het is daarom dus ook zaak, dat wanneer je kiest voor duurzame marketing, dit ook geldt voor je producten en/of diensten. Dus promoot jij producten die zijn gemaakt in het verre oosten, dan is het natuurlijk een lastig verhaal om dit onder de noemer ‘duurzaam’ de markt in te zetten. Daarnaast zal het product zelf ook duurzaam moeten zijn, wat betekent dat je het meerdere keren kunt gebruiken of lang meegaat zoals een epoxyvloer voor je bedrijf.

De mensen

Een duurzaam product wil nog niet per definitie zeggen dat de volledige keten ook duurzaam is. Het is daarom dus ook zaak dat je rekening houdt met de omstandigheden van het personeel, maar ook met die van je klanten. Niet voor niets zijn veel duurzame producten daarom ook een stuk duurder dan de producten zoals we deze in het verleden kennen. Wat we wel zien, is dat ook de consument steeds vaker de keuze maakt voor een duurzaam product en hier ook zeker meer voor wil betalen. Wat echter wel van belang is, is dat het verhaal achter de totstandkoming van een bepaald product transparant en eerlijk is. Zo zorg je er niet alleen voor het vertrouwen in je product of dienst, maar ook voor een betere wereld.