Het is bijzonder vervelend als je een factuur niet op tijd betaald krijgt, maar je moet er als ondernemer wel rekening mee houden dat dit je regelmatig zal overkomen. In de praktijk is het zo dat bijna de helft van alle facturen niet op tijd betaald wordt. De meeste bedrijven kiezen voor een betaaltermijn van 14 of 30 dagen, maar een kleine 50% van alle facturen wordt pas betaald na gemiddeld 70 dagen. Wij geven je 5 tips om je facturen sneller betaald te krijgen.
- Zet een duidelijke datum op je facturen
Facturen waarop een duidelijke uiterste betaaldatum staat vermeld worden sneller op tijd betaald dan facturen waarop een betaaltermijn staat aangegeven. Plaats dus een heldere datum in plaats van ‘binnen 14 dagen’.
- Verstuur je facturen snel
Het is aan te raden om je facturen binnen drie dagen na aanlevering van het product of de dienst te versturen. Het is zelfs het beste om dit nog op dezelfde dag te doen. Wanneer je hier zelf twee weken mee wacht, dan verleng je de tijd zelf al. Daarnaast is het zo dat de klant dan sneller vergeet om de factuur te betalen, omdat het al een tijdje geleden is dat deze het product heeft ontvangen of van de dienst gebruik heeft gemaakt. Handel snel en je hebt ook sneller resultaat.
- Betaling vooraf
Als je zeker wilt zijn dat je de factuur betaald krijgt, dan kun je natuurlijk ook kiezen voor vooruitbetaling. Dit is niet in elke branche mogelijk en ook niet altijd gewenst. Deze optie moet dan ook wel bij jouw bedrijf passen. Het wordt voor klanten interessanter als ze een korting krijgen bij vooruitbetaling. Verhoog je prijzen met 10% en geef aan klanten aan dat zij 10% korting krijgen als zij vooraf betalen.
- Neem eens contact op
Soms is het zo dat een klant de factuur gewoon vergeet te betalen of dat de klant het even niet kan betalen. Het is zeker niet altijd het geval dat iemand niet wil betalen. Vaak wordt er direct voor een herinnering gekozen, maar dit heeft enkel effect als de klant de betaling gewoonweg vergeten is. Het is beter om even te bellen en te vragen waarom de factuur nog niet is voldaan. Dit is vriendelijker en het geeft de klant de kans om het uit te leggen als er iets aan de hand is. Je kunt dan direct goede afspraken maken.
- Een incassobureau inschakelen
Krijg je het echt niet voor elkaar om een factuur betaald te krijgen en laat de klant gewoonweg niets meer horen? Dan kun je nog eenmaal een brief sturen met de melding dat er een incassobureau ingeschakeld zal worden wanneer de factuur niet voor een bepaalde datum is voldaan. Dit moet echt je laatste optie zijn, vooral omdat het zorgt voor een groter risico om de klant voorgoed kwijt te raken.