Home Blogs Goede zakenrelaties opbouwen? 7 tips!

Goede zakenrelaties opbouwen? 7 tips!

321
DELEN

Het opbouwen van zakenrelaties is voor veel ondernemers niet eenvoudig. Starters hebben de grootste moeite met het opbouwen van een klantenkring en het onderhouden van de contacten om uiteindelijk te kunnen profiteren van sterke en duurzame relaties. Het is ook lang niet altijd makkelijk om de juiste personen aan te spreken. Als je eenmaal duidelijk hebt gemaakt voor jezelf wie jouw prospects zijn, dan moet je een goed vervolgplan hebben. Zonder plan kun je het eigenlijk wel vergeten. Hieronder vind je 7 makkelijke tips die jou helpen om prospects om te zetten naar goede zakenrelaties.

1. Kom je beloften na

Het ligt misschien voor de hand, maar in de praktijk gaat het toch nog vaak mis. Men houdt zich niet aan gemaakte afspraken, waardoor het vertrouwen direct ver te zoeken is. Dit hoeft niet direct te gaan om afspraken over verkopen. De meest eenvoudige afspraken die niet worden nagekomen kunnen schadelijk zijn voor de onderlinge band. Als je iemand belooft om over drie dagen nog eens te bellen om tien uur in de morgen, doe dit dan ook over drie dagen om tien uur in de morgen. Een kwartier te laat kan je al een relatie kosten.

2. Moffel minpunten niet weg

Veel ondernemers zetten alles op alles om te voorkomen dat prospects ontdekken wat het nadeel is van een product of dienst. Dit komt voort uit de gedachte dat een prospect de benen neemt wanneer deze ontdekt dat het product of de dienst niet perfect is. Deze gedachte klopt niet met de werkelijkheid. Iedereen weet dat niets in het leven perfect is. Het is daarom belangrijk om eerlijk te zijn over minpuntjes. Juist omdat je durft toe te geven dat ook jouw product of dienst niet perfect is win je het vertrouwen van je prospects en vergroot je de kans op een goede zakenrelatie.

3. Onderhoud het contact

Het leggen van contact is één ding. Het onderhouden van contact is totaal iets anders. Ondernemers nemen contact met prospects op om iets te verkopen en als de verkoop eenmaal rond is laten zij nooit meer iets van zich horen. Zo zorg je ervoor dat het opgebouwde contact direct weer afgebroken wordt. Het is een kleine moeite om een maand na de aankoop nog eens te bellen om te vragen of de klant tevreden is, bijvoorbeeld. Zorg er altijd voor dat de klant geen kans krijgt om te vergeten wie je bent.

4. Toon interesse in je prospects en klanten

Prospects en klanten willen graag het gevoel hebben dat zij gehoord worden. Toon daarom altijd voldoende interesse in hen. Luister eens naar wat zij te vertellen hebben en wellicht leer je hier zelf ook nog iets van. Natuurlijk kost het tijd om te luisteren naar prospects en klanten, maar het levert je ook een betere onderlinge band op. Als jij goede zakenrelaties op wilt bouwen, dan moet je ervoor zorgen dat je prospects en klanten het idee hebben dat ze alles tegen je kunnen zeggen.

5. Ervaringen delen op social media

Vraag je nieuwste klanten om hun ervaring met jouw onderneming te delen op social media. Dit kan op hun eigen pagina, maar beter nog op jouw zakelijke profiel. Waarom? Omdat klanten onderling kunnen zorgen voor meer vertrouwen. Als jouw nieuwste klanten de positieve ervaringen van eerdere klanten lezen, dan krijgen zij direct meer vertrouwen in een toekomst vol zaken doen met jouw bedrijf.

6. Blijf altijd eerlijk

We kennen allemaal wel de autoverkoper die iedere auto aanbiedt als de auto van ‘dat oude vrouwtje’. Uiteindelijk komen er veel mensen met de auto bij deze garagehouder terug omdat er iets niet in orde is. Dit geeft aan dat oneerlijkheid je duur kan komen te staan, zeker nu alles via social media gedeeld wordt. Als jij op een leugentje wordt betrapt door een klant, dan zal heel Nederland ervan weten. Blijf daarom altijd eerlijk en maak de zaken niet mooier dan zij in werkelijkheid zijn. Eerlijkheid loont en levert je goede zakenrelaties op die opgebouwd worden op een eerlijke basis van vertrouwen.

7. Word geen stalker

Als ondernemer moet je goed weten wanneer je op moet geven. Besef je dat er mensen zijn die het lastig vinden om ‘nee’ te zeggen. Zij kunnen aangeven dat je best terug mag bellen, terwijl ze hier eigenlijk niet op zitten te wachten. Dit is natuurlijk slechts een voorbeeld. Het is belangrijk om te leren herkennen wanneer iemand wel oprecht geïnteresseerd is en wanneer niet. Bij een gebrek aan interesse is het namelijk zinloos om er nog tijd aan te besteden. Er zijn ondernemers die niet goed weten wanneer het nu echt genoeg is. Zij blijven mailen en bellen naar mensen die eigenlijk niet geïnteresseerd zijn. Je wordt al snel voor stalker aangezien. Dit staat niet alleen een goede zakenrelatie in het heden in de weg, maar ook de kans op een goede relatie in de toekomst.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here