Het is nog niet heel lang geleden dat bedrijven zich uitsluitend bezig hoefden te houden met tekst om klanten voor zich te winnen. Een advertentie in de krant, een flyer in de stad of een brochure in de bus. Tegenwoordig maakt fotografie voor veel bedrijven standaard onderdeel uit van de marketingstrategie. Ondernemingen kunnen eigenlijk niet meer zonder, zeker niet nu social media zo’n belangrijke rol spelen in het succes van bedrijven.
Beelden zijn zoveel krachtiger dan woorden
Fotografen roepen het al decennia lang, maar nu pas komen bedrijven er ook achter. Beelden zijn daadwerkelijk veel krachtiger dan woorden. Social media netwerken draaien voor een groot deel om beelden en bedrijven moeten aan deze trend mee doen om optimaal te kunnen profiteren van het succes dat door deze sociale online wereld mee kan worden gebracht. We zien hierin duidelijk trends, waardoor ook goed te zien is welke bedrijven het wel begrepen hebben en welke niet.
Niet alle foto’s zijn passend
Veel bedrijven maken de foto’s zelf. Dit is natuurlijk uitstekend, want niemand anders dan het bedrijf zelf kent het gevoel dat hoort bij het product of de dienst. Toch is het wel een kunst om dit over te brengen op de kijker en hier worden nog wel wat missers van bedrijven gezien. Zo zien we productfoto’s, waarbij het product staat op de kantinetafel met een afgehapte boterham van een werknemer op de achtergrond. Niet erg charmant. Als je als bedrijf zelf je foto’s voor social media wilt maken, dan moet je wel aandacht besteden aan de vormgeving.
Leer eerst meer over foto’s
Een rechte lijn in de foto kan bijzonder veel doen voor het beeld en een scheve lijn kan ervoor zorgen dat de foto de plank mis slaat. Kleine details, daar draait het om in de wereld van foto’s. Het is goed om eerst meer te leren over foto’s. Welke foto’s hebben het in het verleden extreem goed gedaan en kunnen bijvoorbeeld nu worden gezien als de kostbaarste foto’s van dit moment? Waar voldoen deze foto’s aan en wat heb jij nodig om je foto net zo goed te maken?
Richt een fotostudio in
Steeds meer bedrijven worden erg succesvol op Instagram en dit komt natuurlijk door de bijzondere foto’s die zij maken. Deze foto’s worden niet zomaar op kantoor gemaakt tussen de bureaus van de medewerkers, maar lijken allemaal de prefecte achtergrond te hebben. Het is echt niet nodig om voor iedere foto een locatie op te gaan zoeken. Zeker voor bedrijven die verder niets in de fotografie doen kost dit gewoonweg te veel tijd. Wat wel een goede optie is, is het inrichten van een eigen fotostudio. Je hebt maar een kleine ruimte nodig, wat goede posters om meerdere decors te maken en wat basics voor de aankleding. Je zult zien dat dit je bedrijfsfoto’s op social media al een boost geeft.