De brandstofprijzen blijven hoog. Voor bedrijven die vaak voertuigen gebruiken, nemen deze kosten een steeds grotere hap uit het beschikbare budget. Daarom is het aan te raden om meer te halen uit het brandstofverbruik. Fleet management software en andere technologie helpt om dit doel te verwezenlijken. We verduidelijken dit.
Enorm veel besparen met een trackingoplossing voor bedrijfsvoertuigen
Dat bedrijven maar beter aandacht kunnen besteden aan de brandstofkosten staat buiten kijf. Naar schatting zou ongeveer vijftien procent van de kosten van een wagenpark uit brandstofkosten bestaan, maar dat is in de praktijk natuurlijk afhankelijk van het type wagenpark en het rijgedrag. Hoe dan ook kan een kleine verlaging van het brandstofverbruik een groot gevolg hebben voor de winst van een bedrijf. Nederlandse professionals zijn zich daar ook bewust van. Maar liefst 78% van de Nederlandse bedrijven geven aan dat ze het brandstofverbruik in het bedrijf een probleem vinden. Dit ligt hoger dan in bijvoorbeeld Italië (69%), Ierland (68%), Portugal (67%) en België (63%).
Dat het gebruik van slimme technologie een wereld van verschil kan betekenen, is te benadrukken. Dit wordt onder meer concreet aangetoond door de Fleet Technology Trends Survey. Dit onderzoek werd uitgevoerd door ABI Research in opdracht van Verzion Connect, een van ’s werelds grootste aanbieders van wagenparktracingoplossingen. Het onderzoek laat zien met hoeveel procent het brandstofverbruik daalde na het invoeren van een trackingoplossing. Voor Nederland ging het om een daling van maar liefst 50% en in buurland België zelfs om 51%. Het toont aan hoe interessant het invoeren van een trackingoplossing is, hoewel er natuurlijk nog heel wat andere voordelen aan verbonden zijn.
Brandstofrapporten en brandstofverlies voorkomen
Door middel van fleetmanagementsystemen en GPS-tracking is het mogelijk om het brandstofverbruik te verlagen. Heel belangrijk daarbij zijn de rapporten die worden gegenereerd. Moderne systemen rapporteren onder andere over de brandstofefficiëntie, waarbij het een en ander wordt bekeken in het licht van rijgedragingen als bruusk remmen en te hard rijden. Kleine aanpassingen in het rijgedrag kunnen nu eenmaal voor een flinke besparing zorgen.
Ook rapporten over brandstofverlies zijn nuttig. Dergelijke rapporten tonen het al snel aan als brandstofaankopen niet te verantwoorden zijn, bijvoorbeeld als er wordt getankt zonder dat het voertuig in de buurt is of als er meer brandstof wordt getankt dan er in de tank van het voertuig kan. Dit helpt misbruik te voorkomen.
Actief verhelpen van brandstofverslindend rijgedrag
Bij de nieuwste systemen is het mogelijk om actief de rijstijl van chauffeurs te verbeteren. Het systeem merkt dan zaken op als stationair draaien, snel optrekken en bruusk remmen. Vervolgens verzorgt het automatische waarschuwingen om managers of coaches op de hoogte te brengen van foutief rijgedrag. Zo kan er actief worden ingegrepen. In combinatie met rapporten kunnen chauffeurs hierop worden aangesproken. Eventueel kan er worden overgegaan tot een actieplan of kan een chauffeur worden doorverwezen naar een opleiding zuinig rijden.
Automatisch het beste traject
Voorts beschikken fleetmanagementsystemen steeds vaker over intelligente oplossingen die bedrijven helpen om betere routes te kiezen. Zeker wanneer er verschillende stops moeten worden gemaakt, is het belangrijk dat de economisch interessantste routes worden gekozen. Dit kan enkel met intelligente software, waarbij er rekening wordt gehouden met onder meer het verkeer, het weer, wegenwerken en dergelijke meer.