Al jaren leggen professionals op het gebied van onder meer marketing de focus op data. Het vergaren van data geeft inzage in het conversiepatroon van bezoekers van een website, vertelt iets over producten die vaak gecombineerd worden, maakt het mogelijk om doelgerichte campagnes uit te werken, enzovoorts. Data is er in tal van verschillende vormen. Naast first party data, vergaard binnen je eigen domein, maakten met name grote bedrijven als Google en Facebook gebruik van third party data. Het is data welke verzameld wordt op externe website, bijvoorbeeld de jouwe. Met tag manager server sided lijkt first party data de nieuwe standaard te worden. In dit artikel lees je er meer over!
Uitfaseren van third party data door Google
Het feit dat first party data de nieuwe standaard lijkt te gaan worden, hangt samen met het uitfaseren van third party data door Google. Deze partij heeft, net als verschillende browsers, aangegeven dat men eind dit jaar zal stoppen met het bouwen van processen om personen te volgen tijdens het browsen. Iets wat de privacy van gebruikers van de zoekmachine ten goede komt. Onder first party data verstaan we de data die rechtstreeks op een website verzameld wordt. Denk bijvoorbeeld aan e-mailadressen en adresgegevens van bezoekers. Ook transactiedata is er een voorbeeld van.
Werking van tag manager server sided
Bij de keuze voor tag manager server sided wordt niet langer gebruik gemaakt van een externe server, vaak de server van bijvoorbeeld Google, om cookies op te slaan. Deze data wordt met dit nieuwe product op een afgeschermd stukje van een door jou beheerde server geplaatst. Op deze manier bescherm je de privacy van je bezoekers en zorg je er daarnaast voor, dat de data verrijkt kan worden met andere data. Koppel de data op de server bijvoorbeeld aan transactiegegevens, aan de hand van de aankoopgeschiedenis van een consument.
Toepassingen van first party data
Door ook over te stappen naar tag manager server sides profiteer je van de mogelijkheid om diverse toepassingen te gebruiken, gerelateerd aan first party data. Denk bijvoorbeeld aan het koppelen van on- en offline conversies, zet in op machine learning data pipelines, enzovoorts. Dat laatste helpt het gedrag van bezoekers op je website te voorspellen. Iets wat het makkelijker maakt om doelgerichte verbeteringen op je website door te voeren en daarmee de conversie van je website te verbeteren. Er zijn al diverse partijen die deze mogelijkheid aanbieden.