Home Administratie Factureren: wat zijn veel gemaakte fouten?

Factureren: wat zijn veel gemaakte fouten?

240
DELEN
Factureren: wat zijn veel gemaakte fouten?

Factureren is een zeer belangrijk werkonderdeel voor ondernemers. Dit zorgt per slot van rekening voor je inkomsten. Het is dus belangrijk dat je dit goed en zorgvuldig aanpakt. Echter, vooral voor beginnende ondernemers kan dit moeilijk zijn.

Veelvoorkomende foutjes zoals het vergeten te checken van de kredietwaardigheid van klanten kunnen voor vervelende situaties zorgen, maar ook in de factuur zelf gaat er weleens iets mis. In dit artikel kijken we naar deze mogelijke fouten en natuurlijk hoe je ze kunt voorkomen.

Verkeerde berekeningen en gegevens

Een fout die ontzettend vervelend is, is wanneer je gegevens hebt genoteerd die niet kloppen. Gegevens waar je makkelijk een fout in kan maken zijn adresgegevens, het factuurnummer en de berekening van de prijs. Vooral bij de btw-berekening kan dit misgaan.

De btw is 21 of 9 procent van het bedrag, afhankelijk van de goederen of diensten die je levert. Wanneer de btw niet juist op de factuur staat, of de factuur op een andere manier niet klopt, zal de klant deze natuurlijk niet zomaar betalen. Het staat onprofessioneel en ook is een foutieve factuur erg verwarrend voor klanten. Daarnaast worden facturen regelmatig te laat verstuurd. Het oplossen van deze fouten kost bovendien ook nog eens veel tijd, die je natuurlijk liever spendeert aan andere belangrijke zaken binnen je bedrijf.

Gelukkig zijn zulke fouten makkelijk te voorkomen met een facturatie software. Hiermee kun je bijvoorbeeld de factuurgegevens ontvangen en deze gegevens transformeren, zodat de uiteindelijke factuur veel gemakkelijker opgemaakt kan worden. Met een facturatie software is de kans op kleine, menselijke fouten nihil.

Verkeerde berekeningen en gegevens

Handmatig factureren

Factureren kun je handmatig doen, maar je kunt er ook facturatie software voor gebruiken. Met deze programma’s kan je het factureren automatisch laten doen, zonder last te hebben van menselijke foutjes.

Ben je nog maar net begonnen of heb je nog niet veel klanten om een andere reden, dan zal je bijvoorbeeld geen complexe software nodig hebben. Vliegen de opdrachten als warme broodjes over de toonbank? Dan is het toch echt wel zaak om voor een programma te gaan dat dit ondersteunt en aankan.