Home Blogs Ergonomische tips voor een goede zithouding in je bureaustoel

Ergonomische tips voor een goede zithouding in je bureaustoel

58
DELEN
Ergonomische tips voor een goede zithouding in je bureaustoel

Wanneer je veel uren achter je bureau maakt, is het belangrijk dat je een bureaustoel hebt waar je het de hele dag op uit kunt houden. Er zijn natuurlijk speciale ergonomische stoelen waarmee je alles kunt instellen, maar het gaat in de basis vooral om jouw eigen zithouding waar je op moet letten.

1. Het gaat om een goede zithouding

Zitten wordt niet voor niks gezien als het nieuwe roken. Het bewegen van ons lichaam is erg belangrijk, we zijn niet gemaakt om zo lang achter elkaar te blijven zitten. Zorg ervoor dat je voldoende kunt bewegen in de houding waarin je zit, je moet elke 10 tot 15 minuten kunnen veranderen van houding.

2. Voeten op de grond

Voor je rug is het belangrijk dat je beide voeten op de grond plaatst. Ga dus niet met je benen over elkaar zitten, want hiermee belast je je rug extra. Sterker nog, wanneer je dit te vaak doet kunnen de rugspieren aan één kant van je wervelkolom verkorten. Die verkorte spieren zorgen ervoor dat je pijnklachten krijgt en je wervelkolom extra gaat belasten. Uiteindelijk komen er klachten in de rug of uitstraling naar je benen.

3. Stel de juiste hoogte van je stoel in

Je zit het meest ontspannen als je heupen iets hoger uitkomen dan je knieën. Hierdoor hellen je benen iets naar beneden.

4. Voorkom een ingezakte houding

Een ingezakte houding kan voorkomen worden door de schouderbladen naar achter de duwen. Je moet de spieren tussen je schouderbladen aanspannen. Houd je schouders omlaag en ontspan ze.

5. Haal alles uit je zakken

Voor veel mannen zijn de achterzakken van hun jeans de ideale opslagplaats. Haal je portemonnee, sleutels, telefoon of andere voorwerpen uit je zakken. Je rug komt hierdoor beter in balans.

6. Blijf bewegen!

Ondanks je kantoorbaan is het belangrijk om af en toe in beweging te komen. Dit zorgt ervoor dat de constante druk op je gewrichten vermindert, je stimuleert de doorbloeding en houdt de spieren actief. Ga dus af en toe een kop koffie halen voor jou en je collega of ga tijdens de lunch voor een wandeling van 30 minuten. Goed voor je lichaam en ook goed om even tot rust te komen in je hoofd.

7. Let ook op de rest van je omgeving

Je bureaustoel op de juiste manier instellen is nog maar de eerste stap. Kijk ook eens naar hoe je bureau staat ingesteld, hoe hoog staat deze? Maar bekijk ook de beeldschermen van je computer. Staan deze op de juiste hoogte afgesteld? Het is altijd een combinatie van verschillende factoren.

Er kunnen aardig wat klachten ontstaan als je niet serieus omgaat met je zithouding. De belangrijkste tip is dat je ontspannen zit en dus regelmatig blijft bewegen. Hiermee weet je zeker dat vervelende klachten worden voorkomen!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here