Lean management maakt je bewust van verspilling. Het is de methode en filosofie bij uitstek om werkprocessen meetbaar en aantoonbaar te optimaliseren. Lean creëert waarde, activeert het ‘denken vanuit de klant’ en schept de mogelijkheid om met de huidige middelen meer te kunnen doen.
Lean Management – De sleutel tot succes
De kracht van Lean zit ‘m in het bewerkstelligen van een sterke reductie van de doorlooptijd: ‘van zand tot klant’. Substantiële verbeteringen in het bedrijfsresultaat komen binnen handbereik. Door de jaren heen heeft Lean zich ontwikkeld tot een filosofie waarbij deze begrippen centraal zijn komen te staan: ‘Resultaatgericht aansturen’, ‘Faciliterend leiderschap’, ‘Coaching van medewerkers’, ‘Doelgericht werken’ en ‘Continu verbeteren’.
Drie mannen ontwikkelden Lean grotendeels: Sakichi Toyoda (oprichter van Toyota), zijn zoon Kiichiro Toyoda en ingenieur Taiichi Ohno. Toyota slaagde erin, door Lean Management toe te passen, haar kosten te reduceren en het bedrijf uit te laten groeien tot een van de grootste bedrijven ter wereld. Indrukwekkend toch? Het succes van Toyota zette andere organisaties ertoe aan, ook buiten de industrie- en de productiesector, om de Lean-succesformule te kopiëren. Inmiddels wordt Lean management dan ook met aansprekende resultaten toegepast in tal van bedrijfstakken.
De 5 principes van Lean management
Het Lean management gedachtengoed is gebaseerd op vijf principes. Belangrijk uitgangspunt is het erkennen dat slechts een fractie van de totale tijd en moeite die je in een produceren van een product of het leveren van een dienst stopt, daadwerkelijk waarde toevoegt voor de klant. Daarom is het heel belangrijk om de waarde van een specifiek product of een specifieke dienst duidelijk te definiëren vanuit het perspectief van de eindgebruiker. Alle niet-waard toevoegende activiteiten—of verspilling—kun je dan stap voor stap gaan elimineren. Een bedrijf wat zich hier al jarenlang in specialiseert is UNCplusdelta.nl.