De komst van internet heeft gezorgd voor grote veranderingen op het gebied van marketing. Waar ondernemers potentiële klanten eerder moesten bereiken via gedrukte post zoals reclamefolders en advertenties in kranten, ontstonden er allerlei nieuwe manieren om dit online te doen. Denk bijvoorbeeld aan Search Engine Optimization (SEO), Search Engine Advertising (SEA) en influencermarketing. Met de voordelen die online marketing heeft, is het niet gek dat een paar jaar terug voor het eerst de uitgaven aan online advertenties hoger waren dan die voor offline marketing. Toch moet je als ondernemer offline marketing zeker niet zomaar afschrijven. Hieronder vind je drie effectieve en efficiënte voorbeelden van offline marketing.
Lokaal opvallen
Bied jij als ondernemer een product of dienst waarvoor je klanten langskomen? Heb je bijvoorbeeld een winkel, of ben je fietsenmaker? Dan is het belangrijk om te onthouden dat je bedrijfspand je visitekaartje is. Je kunt de aandacht van voorbijgangers onder meer trekken met reclameborden, vlaggen en banieren.
Daarnaast kun je je bedrijfspand inzetten om potentiële klanten verder te informeren. Voor meer specifiekere informatie zoals de openingstijden, de producten of diensten die je aanbiedt en bepaalde acties kun je bijvoorbeeld een poster ontwerpen. Een poster is erg effectief, maar vraagt geen grote investering. Een poster ontwerpen kun je namelijk tegenwoordig gewoon zelf doen online.
Adverteren in printmedia
Online advertenties vielen grofweg twee decennia geleden echt op. Dat is tegenwoordig niet meer het geval. Je kunt geen webpagina of app meer openen, of de advertenties vliegen je om te oren. Specifieke reclameboodschappen vallen door de advertentieclutter steeds minder op bij een groot deel van bezoekers van websites en gebruikers van apps. De effectiviteit lijkt dus ook minder te worden. Meer opvallen? Wat dacht je van gewoon weer adverteren in kranten en magazines? Doordat het aanbod van reclames hier kleiner is, valt jouw advertentie juist meer op.
Een winactie organiseren
De mensheid denkt over het algemeen best ontwikkeld te zijn. Toch laat juist marketing zien hoe mensen getriggerd worden door relatief basale dingen. Winacties zijn bijvoorbeeld nog steeds erg populair. De kans op een gratis product of dienst stimuleert veelal de betrokkenheid die mensen voelen bij je onderneming. Daarnaast biedt het een extra kans op offline marketing. Een cadeaupakket bijvoorbeeld kun je immers gemakkelijk ‘aanvullen’ met kleine presentjes zoals pennen of stickers met het logo van je onderneming.
Tip: online en offline marketing combineren
Wil je echt je reclame-uitgaven zo efficiënt en effectief mogelijk laten zijn? Dan is het vooral belangrijk om online reclamecampagnes offline te ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan een flyer met daarop de URL van je onderneming, en een reden om de website te bezoeken zoals een kortingsactie. Vergeet hierbij niet social media in de campagne te betrekken. Zo kun je je website een flinke boost geven door mensen deze te laten liken en delen.
Offline en online communicatie combineren biedt bovendien nog veel meer mogelijkheden dan alleen als het gaat om marketing. Nu veel ondernemers kampen met een personeelstekort, kun je er bijvoorbeeld ook aan denken een poster te ontwerpen met de boodschap dat je nog medewerkers zoekt. Belangrijk blijft hierbij te bedenken wie je doelgroep precies is, en waar je deze denkt te kunnen bereiken offline.