Home Blogs Een succesvol retourbeleid loont

Een succesvol retourbeleid loont

133
DELEN
Een succesvol retourbeleid loont

Het is voor veel webshops een hoofdpijndossier: retourzendingen. Een balans vinden tussen de flexibiliteit om aankopen te stimuleren en tegelijkertijd ook de retourkosten te beteugelen. Hoe doe je dat?

Vier tips voor lagere retourkosten

Gemiddeld worden twee van de vijf bestellingen weer naar de webshop teruggestuurd, dus dat is best fors. Hoe kun je dat aantal beperken? Een streng retourbeleid werpt een drempel op om de aankoop te doen en dat wil je natuurlijk niet. Om te voorkomen dat de kosten voor retourzendingen je winstgevendheid drukken, kun je wel een aantal maatregelen treffen. DHL Express helpt je graag bij het opzetten van de logistiek. Hier geven we je vast vier gouden tips.

1. Investeer in klantkennis

Het risico op retouren is voor online winkels gewoon veel groter dan voor fysieke winkeliers. Maar de oplossing ligt in klantkennis: technologie kan helpen de klant beter te leren kennen en beter te bedienen. Laat de klant bijvoorbeeld zijn lengte, gewicht, lichaamsvorm en leeftijd invullen, zodat je als webshop direct de beste maat aanbiedt. Dat levert minder retouren op. Het is in eerste instantie een investering, maar zorgt op termijn wel voor lagere retourkosten en meer tevreden klanten.

2. Snelle retourprocessen

Vaak gaat een retour gezonden product linea recta bij de winkelvoorraad. Daarom is het essentieel om actueel inzicht te hebben in voorraden en de plek waar goederen zich bevinden. Een snelle levering helpt daarbij. Hoe langer een product onderweg is naar de klant en weer terug is, hoe langer het product van de radar is verdwenen. Stimuleer dus zowel een snelle levering als een snel retourproces.

3. Een eenvoudig en klantvriendelijk retourbeleid

Uit onderzoek blijkt dat 30 procent van de bezoekers een retailer kiest op basis van flexibele retourmogelijkheden. Zorg ervoor dat alle verkoopkanalen op elkaar zijn afgestemd voor een betere klantervaring en meer grip op de kosten. Als het voor de klant eenvoudig is om een product te retourneren, leidt dit tot loyalere klanten. En dat resulteert weer in omzetgroei.

4. Beperk je voorraden door retourzendingen in te calculeren

Webshops die rekening houden met retourzendingen hoeven lagere voorraden aan te houden, en dat scheelt veel geld. Als retourzendingen snel weer in de voorraad zijn opgenomen, zijn ze direct beschikbaar voor fulfilment in een ander kanaal. Dus lagere voorraden en snellere distributie, dat leidt uiteindelijk tot meer winst.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here