Er zijn allerlei manieren waarop je contact kunt zoeken of hebben met je (potentiële) klanten. In het verleden ging het bij marketing voornamelijk om advertenties in printmedia of het verspreiden van folders. Tegenwoordig is online marketing veel belangrijker geworden. Niet alleen is het veel goedkoper omdat je geen print- of plaatsingskosten hebt, ook kun je door profielen veel gerichter adverteren. Sommige manieren van online adverteren, bijvoorbeeld door middel van banners, hebben wel weer de nadelen dat je niet veel informatie kwijt kunt en dat je de lezer niet persoonlijk kunt aanspreken. Een manier van online marketing waarbij dat wel mogelijk is? Het versturen van een nieuwsbrief. Het inhuren van professionals voor het opstellen hiervan is niet nodig, als je een beperkt budget hebt kun je deze ook prima zelf opstellen.
Voordelen van een nieuwsbrief
In een eerder artikel noemden we een nieuwsbrief al als een van de vijf meest effectieve vormen van marketing. Maar wat zijn nu eigenlijk de grote voordelen van nieuwsbrieven, ten opzichte van de hierboven genoemde andere manieren van contact met potentiële klanten of mensen die al eerder een product of dienst hebben afgenomen? Een van de grootste voordelen is dat mensen zichzelf aanmelden voor je nieuwsbrief, en daarmee dus al interesse tonen in je producten of diensten. Een ander voordeel is dat je het contact persoonlijker kunt maken. Je kunt bijvoorbeeld refereren aan eerder gedane aankopen of getoonde interesse. Nog een voordeel is dat een nieuwsbrief weinig hoeft te kosten, je bespaart jezelf er alleen al plaatsings- of printkosten mee. Bang dat een nieuwsbrief wel op een andere manier veel gaat kosten? Niet nodig, ook met een beperkt budget kun je goed zelf de perfecte nieuwsbrief maken.
Opmaak van een nieuwsbrief
De opmaak van een nieuwsbrief is erg belangrijk als je wil dat deze de aandacht krijgt van de ontvanger. Zo is het allereerst belangrijk dat de ontvanger de nieuwsbrief zowel op zijn of haar laptop, als tablet of smartphone kan lezen. Voorkom dat er tekst buiten het beeldscherm valt, mensen klikken het bericht dan namelijk snel weg. Heb je hiervoor een IT’er nodig? Nee hoor. Gebruik je goede gratis nieuwsbrief templates, dan weet je zeker dat de nieuwsbrief responsive is. Newsletter2Go biedt templates die ook nog eens getest zijn in diverse emailprogramma’s, zo voorkom je een verkeerde weergave in bijvoorbeeld Gmail of Outlook 2013.
Zorg er verder voor dat je rustige kleuren als achtergrond gebruikt. Een te felle achtergrond kan de ontvanger zo afleiden van de boodschap dat deze niet goed verwerkt wordt. Daarnaast is het belangrijk om je bedrijfslogo en huisstijl duidelijk te gebruiken, zodat de lezers de nieuwsbrief ook direct kunnen plaatsen.
Inhoud van een nieuwsbrief
Naast de opmaak om de nieuwsbrief aantrekkelijk te maken, gaat het natuurlijk om de inhoud. Je kunt hiervoor een tekstschrijver inhuren, maar met behulp van enkele richtlijnen kun je de content ook zelf verzorgen. Maak de teksten ten eerste toegankelijk en helder, en voorkom vakjargon en lange zinnen met wollige taal.
De kop wordt uiteraard als eerst gelezen, dus zorg dat deze uitnodigt tot verder lezen en duidelijk het onderwerk van de nieuwsbrief beschrijft. Let er op dat de kern van het onderwerp aan het begin van de zin geplaatst is. Veel emailprogramma’s breken de tekst namelijk af na ongeveer 40 tot 45 tekens. Ook kun je in de kop een vraag stellen en het antwoord in de tekst geven.
Een hele lange tekst zal niet door mensen gelezen worden. Breng structuur in de tekst aan door de werken met tussenkopjes. Neem ook geen hele tekst, zoals een blog, over. Wil je aandacht hiervoor vragen (of had je even geen andere onderwerpen), dan kun je beter een korte intro schrijven en een link naar het blog plaatsen. Zorg er tenslotte ook voor dat er voldoende witruimte tussen de alinea’s is.
Veel succes met het opstellen van je nieuwsbrief!