Wanneer we een online contentkalender maken, worden we gedwongen om structureel na te denken over onze toekomstige inhoud. Dat nadenken kan voordelen bieden: we keren opnieuw terug naar onze doelgroep en zorgen ervoor dat we geen enkele groep uit het oog verliezen. In de praktijk helpt het voornamelijk de doelen te bereiken die we bij het bepalen van onze contentstrategie uiteenzetten.
Een online contentkalender maken is een meerwaarde
Laten we alvast met de deur in huis vallen: een contentkalender opstellen is een verademing voor jouw contentstrategie. Het helpt de planning te structureren en is een stimulans voor doelgroepgerichte content. In de praktijk wordt het ook eenvoudiger om onze analytics resultaten te vergelijken met onze inspanningen en onze contentstrategie (vaker wel dan niet) bij te sturen.
Vertrek steeds van een categoriegerichte aanpak
De te publiceren content kan je meestal in verschillende categorieën onderverdelen. Op deze website merk je bijvoorbeeld dat deze categorieën nadrukkelijk aanwezig zijn. Uiteraard hoeft dat niet op iedere website een verplichting te zijn, maar stel dan toch zelf intern aansluitende categorieën op. Link deze categorieën eveneens aan specifieke doelgroepen. Een combinatie van ongeveer tien categorieën en subcategorieën hoort zeker te volstaan. Door te vertrekken van een categoriegerichte aanpak wordt het opstellen van een contentkalender alvast een stuk eenvoudiger en zorg je er bovendien voor dat je een bepaalde doelgroep (en het bijpassend middel) niet uit het oog verliest.
Vergelijk met meetresultaten
Een goede contentkalender behelst echter niet het louter afhaspelen van categorie per categorie. Het is eerder een vertaling van de meetresultaten over het klik-, lees- en kijkgedrag van iedere doelgroep. Verdient een bepaalde doelgroep duidelijk meer aandacht vooraleer ze een offerte aanvragen? Dan kan je daar in jouw contentkalender rekening mee houden door ze een hogere waarde toe te kennen. We publiceren in dat geval vaker content die bij die doelgroep aansluit. Kies voor iedere categorie en doelgroep een waardecijfer tussen één en vijf en verbindt het ook met een bijpassende betekenis. Zo kan de hoogste categorie iedere dag content vergen terwijl we het voor de laagste categorie kunnen beperken tot een wekelijks bericht.
Doe hetzelfde trouwens voor de verschillende contentsoorten: blogs, monsterblogs of infographics; het kan allemaal aansluiten in de mix.
Jouw online contentkalender maken
Klaar? Dan kan je nu de contentkalender vullen door op vastgelegde data de categorie en doelgroep te noteren. Noteer steeds wat het doel is ten aanzien van deze doelgroep, wie we willen bereiken, wat de vorm van de publicatie is en met welk hoofddoel we handelen. Eventueel kan je nu al thema’s bepalen en keywords noteren. Vergeet echter niet om meteen ook rekening te houden met jaarlijkse evenementen, de voorstelling van nieuwe producten en mogelijke wijzigingen ten gevolge van interne en externe factoren. Voorzie steeds de nodige ruimte opdat je de content ook op een later moment alsnog kan publiceren.
Evalueer voortdurend
Alhoewel een contentkalender een handig hulpmiddel is op lange termijn, beperk je de kalender toch maar beter tot een periode van één tot twee maanden. Het is en blijft immers belangrijk om voortdurend te blijven evalueren. Meet voor iedere vorm van content de resultaten, gaande van de vindbaarheid in zoekmachines tot het aantal kliks, de gemiddelde leesduur en de interactie via social media. Die resultaten zal je nadien gebruiken om jouw contentkalender te evalueren en jouw toekomstig model bij te sturen. Zo kan bijvoorbeeld blijken dat een bepaalde doelgroep beter reageert op een infographic terwijl een andere doelgroep echt een longread blijkt nodig te hebben. In zo’n gevallen grijpen we beter zo snel mogelijk in.